Lager KI-podkast om hver Facebook-venn:
– De fleste synes det er litt ko-ko
Kreativ leder i Dinamo, Eirik Stensrud, hyller Facebook-vennene sine – én podkastepisode av gangen
– Podkast er noe helt nytt for meg. Det startet egentlig som en test av KI-verktøy vi brukte på jobben, forteller Eirik Stensrud.
Han oppdaget Googles Notebook LM, et KI-verktøy som gjør det mulig å laste opp dokumenter og automatisk generere podkaster basert på innholdet.
– Jeg ble blåst av banen over hvor naturlig stemmen hørtes, og hvordan KI-en tolket innholdet. Det var som å høre en middels smart podkastvert diskutere temaene, sier Stensrud.
Blanding av humor og hyllest
Podkasten, kalt «My Friends on Facebook», er altså et slags kreativt eksperiment.
For hver episode dykker Stensrud ned i vennenes liv, enten gjennom deres sosiale medier-profiler, gamle avisklipp eller Nasjonalbibliotekets arkiver.
– Jeg prøver å ikke legge for mange føringer, men episodene blir ofte en kronologisk oppsummering av livene deres, sier han.
Arbeidet har imidlertid vist seg å være mer tidkrevende enn han først trodde.
– Jeg hadde håpet å kunne mate inn hele Facebook-feeden automatisk, men det krever mye manuelt arbeid. Målet er å finne en måte å automatisere prosessen på, forklarer Stensrud.
Blant de første episodene finner vi blant andre bransjeprofiler som Anders Muurman Holm, kreativ leder i Morgenstern, Lars Holthe, kreatør i Anorak, Lars Joachim Grimstad, kreativ leder i TRY Reklame, og Aslak Gurholt, grunnlegger av Yokoland.
– Jeg prøver å inkludere både bransjefolk og vanlige venner. Det er ikke bare kjendiser som fortjener sin egen podkast, mener han.
Reaksjonene fra dem som har fått sine episoder, har vært utelukkende positive – spesielt siden Stensrud ikke har gitt dem noe hint på forhånd.
– De fleste synes det er litt ko-ko å plutselig få en podkastepisode om seg selv, men samtidig tar jeg hensyn til å ikke dele noe for privat, sier Stensrud og fortsetter:
– Amerikanerne er flinke til dette; de skryter og prater hverandre opp. Jeg lager litt humor ut av det, så du kan kalle det en blanding av humor og hyllest til Facebook-vennene mine.
Et maratonprosjekt
På knappe to uker har Stensrud publisert 14 episoder, men han har fortsatt en lang vei å gå.
– Jeg har rundt 600 venner på Facebook, så dette vil ta tid. Kanskje jeg kan klare det på et år, men det avhenger av hvor mye jeg får automatisert, sier han.
Gjennom arbeidet med podkasten har Stensrud også lagt merke til en interessant trend: Mange av vennene hans i bransjen har bakgrunn fra idrett.
– Man tenker kanskje ikke at idrett og kreativitet er en umiddelbar match, men begge handler om å legge ned tid, stå på og løfte laget rundt seg, sier Stensrud.
Lars Joachim Grimstad spilte for Stabæk Fotball fra 1988 til 1998 og var med på klubbens reise opp gjennom seriesystemet.
Egil Pay er tidligere norgesmester i badminton og jobber i dag som kreativ leder i tospann med Grimstad i TRY Reklame.
Torstein Greni, som også har fått sin egen episode, har 25 års erfaring som art director i byråer som Dinamo, McCann og nå i GR&EI. Han er også tidligere norgesmester i snowkiting.
– Det er fascinerende hvordan ferdigheter som utholdenhet, lagarbeid og evnen til å presse seg selv gjenspeiles i kreativt arbeid, sier Stensrud.
Han håper at prosjektet kan inspirere andre til å utforske hvordan teknologi og kreativitet kan kombineres.
– Det er noe fint med å løfte fram folk som ofte står litt i bakgrunnen. Ikke minst er det gøy å vise at KI kan brukes til mer enn bare funksjonelle verktøy, avslutter han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no