Alexander Solbakken fra TRY, innovasjonsleder og KI-entusiast, snakket om sine tabber med kunstig intelligens.

TRY sine pinlige KI-tabber 

TRY snublet grovt da de glemte å sette budsjett på sin studieveileder for UiB. Og Skodas «Blåtur»-tjeneste viste seg å være alt annet enn handikapvennlig.

Publisert Sist oppdatert

TRY har hatt sin fair andel av pinlige KI-tabber. 

På «Fuck Up Kveld» i regi av TRY Dig og Startup Extreme, delte Alexander Solbakken fra TRY to ærlige historier som viser at selv de mest lovende KI-løsningene kan gå skeis. 

Den budsjettløse KI-studieveilederen 

I et samarbeid med Universitetet i Bergen (UiB), utviklet TRY Norges aller første KI-drevne studieveileder. 

Systemet tok i bruk naturlig språkbehandling for å gi potensielle studenter personlige studieråd basert på deres preferanser og interesser uttrykt gjennom interaktive spørsmål.

Prosjektet var en formidabel suksess med over 100 000 brukere på bare tre måneder.

Men suksessen hadde en sur ettersmak da TRY oppdaget at de hadde glemt å sette et budsjett for tjenesten. 

Da summen ble gjort opp, satt byrået igjen med en regning på svimlende 161 068 kroner ut av egen lomme.

– Å angi budsjettvarsler er en god idé, sa Solbakken etterpåklokt. 

Blåtur-blemmen 

For den tsjekkiske bilprodusenten Skoda skapte TRY den innovative «Blåtur»-tjenesten, som lovte å planlegge overraskelsesreiser basert på kunstig intelligens.

TRY sin KI for Skoda generer millioner av dagsturer.

Tjenesten tok utgangspunkt i over 7000 opplevelser og attraksjoner over hele Norge for å generere millioner av unike reiseruter på under ti sekunder.

Men da en rullestolbruker testet tjenesten og krysset av for «handikapvennlig rute», viste Blåtur sine tydelige mangler.

Det første stoppet var en barnefilm-visning på kulturhuset – noe som ikke var relevant da de for det første reiste uten barn. For det andre fantes ikke filmen på programmet, så den reisende visste ikke hvor informasjonen kom fra.

Stopp to og tre var begge guidede turer til det bratte fjellstupet Preikestolen, et åpenbart ikke-alternativ for rullestolbrukere.

Skuffet meldte brukeren tilbake: «Vi opplevde altså hele konseptet som en stor skuffelse. Ideen er god, men gjennomføringen står til stryk! Kanskje KI-en deres trenger bedre opplæring.»

– Det var veldig flaut at vi sendte henne dit, innrømmet Solbakken og avsluttet: 

– KI er ikke perfekt, så ikke behandle det som at det er det. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS