Andrea Drevvatne Hugvik (rådgiver og fagansvarlig for TikTok i TRY Opt) og Elke Vindenes (kreativ leder i TRY Opt).

Slik jobber TRY med TikTok

– Vi tilbringer så mye tid på TikTok, så det er naturlig at denne sosiale plattformen også spiller en rolle i formingen av internettkulturen.

Publisert Sist oppdatert

(CARLS, OSLO): Onsdag arrangerte KOM24 TikTok-seminar med fokus på praktiske tips for å lykkes med innhold på den populære og omdiskuterte appen.

TRY diskuterte TikTok fra et byråperspektiv da Andrea Drevvatne Hugvik, rådgiver og fagansvarlig for TikTok, sammen med Elke Vindenes, kreativ leder, presenterte hvordan de arbeider med TikTok hos TRY.

– TikTok har blitt en kulturell motor som gir oss mye innsikt om målgruppen. Den setter premisser for hvordan vi bør tilpasse oss og hva vi må følge med på for å være relevante for kunden, sier Elke Vindenes.

TikTok-overvåkere

TRY og TikTok har et nært samarbeid med månedlige møter, i tillegg til å bli koblet på ulike caser som TRY måtte ha.

TRY har også ansatt seks studenter i alderen 18–25 år fra forskjellige deler av landet for å sikre at de er oppdaterte på trender blant denne gruppen på TikTok.

– Hvorfor? Fordi TikTok former internettkultur. Appen har på kort tid blitt en av de største kildene til underholdning, inspirasjon og informasjon. Vi tilbringer så mye tid på TikTok, så det er naturlig at denne sosiale plattformen også spiller en rolle i formingen av internettkulturen, sier Andrea Drevvatne Hugvik og forklarer:

– Derfor har TikTok også blitt viktig for TRY når vi jobber med kommunikasjon mot spesielt yngre målgrupper. Det er avgjørende for oss å forstå plattformen og være oppdatert på de nyeste trendene. Derfor følte vi behov for å ha flere ressurser internt.

Oppgaven til trendspotterne er å se på TikTok og rapportere til TRY hva de har fått med seg av trender og annonser på ukentlig basis. 

– Ut fra de trendene, utarbeider vi ukentlige eller månedlige rapporter. Noen foretrekker generelle rapporter som de kan bruke til å skape innhold selv. For andre kunder overvåker vi spesifikke bransjer, TikTok-fellesskap og tilpasser ideer etter deres merkevare, forklarer Hugvik.

@cary_bilglass

Cary fikser steinsprut på timen. Helt stressfritt!

♬ original sound - Cary_Bilglass

Bruker influensere aktivt 

– En viktig kilde til å begynne med TikTok er influenserne, sier Vindenes.

Hun påpeker at det aldri har vært vanskeligere å få følgere eller å få innholdet sitt til å gå viralt.

– De som klarer å få millioner av visninger på TikTok og tusenvis av følgere på Instagram og YouTube er de beste til å skape innhold. De kjenner sin målgruppe og hva som fungerer og ikke fungerer, sier hun.

TRY bruker derfor influensere aktivt, sist for Cary Bilglass, med gjengen i Tigergutt:

– Kampanjen gjorde det helt ekstremt bra på spredning. Så bra at vi vil fortsette å reklamere for Cary i lang tid fremover, forteller hun.

TRY sin arbeidsprosess

TikTok brukes i stor grad som en søkemotor blant den yngre målgruppen. «How to» videoer, trinn-for-trinn veiledninger og enkle forklaringer av komplekse temaer er populært på plattformen.

– Relevans er avgjørende for å fange opp etterspørselen. Derfor må innholdet optimaliseres basert på søkeord knyttet til temaet. Innhold med mye engasjement har større sannsynlighet for å dukke opp i søkeresultatene, sier Vindenes.

Digitale kanaler gir TRY muligheten til å kontinuerlig optimalisere, samtidig som de gir verdifull innsikt som de kan dra nytte av når de utformer fremtidig innhold.

Resultatene får de i sanntid, og de analyserer blant annet hvem som så annonsen, hvor mye av filmen de så, hva de klikket på, hvilke annonser som førte til kjøp, og viktigst av alt, om de husker merkevaren etterpå.

– Med denne innsikten ser vi på hvordan vi kan øke stoppeffekten. Bør vi endre teksten eller legge til bevegelser? Hvor slutter folk å se? Er klippet for langt? Hvor mange fullfører? Har seerne fått svar på sine spørsmål? Har vi allerede formidlet det viktigste, eller tar vi for lang tid på å komme til poenget? Hvordan kan vi oppmuntre folk til å klikke mer på annonsen? Har vi en tydelig handlingsoppfordring?

– Sånn jobber vi egentlig med prosessen, fra innsikt, kreativitet, distribusjon til presentasjon, avslutter Vindenes.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS