Det å spare penger og øke effektiviteten er det norske annonsører seg for seg at kunstig intelligens kan hjelpe til med framover.
Det å spare penger og øke effektiviteten er det norske annonsører seg for seg at kunstig intelligens kan hjelpe til med framover.

Ny undersøkelse: 1 av 4 annonsører tror KI betyr færre medarbeidere

Bransjen spår at kunstig intelligens vil føre til færre ansatte og sparte utgifter.

Publisert Sist oppdatert

–  Vi har fått et verktøy som er så kraftfullt at vi må ta det i bruk, det betyr at noen steder blir det sannsynligvis litt smertefullt. Oppgaver og roller vil endres, og effektiviseringsgevinster må tas ut. Det handler om konkurransekraft.

Det sier Jan Morten Drange, administrerende direktør i ANFO til KOM24.

De har nylig gjennomført en undersøkelse om bruken av kunstig intelligens og svarene der er klare. 

– Revolusjon

En fjerdedel av annonsører tror kunstig intelligens vil føre til redusert behov for medarbeidere i nær fremtid.

– Uansett hvordan vi vrir og vender på det, så er det bemerkelsesverdig, sier Håvard Kvernaas Bakken, fagdirektør i ANFO. 

– Når smarttelefon kom så var det ingen som sa det samme. Dette er det største siden den industrielle revolusjonen. Nye jobber og funksjoner har og vil garantert dukke opp, sier han.

Sebastian F. Haarbye er analytiker i ANFO. Han tror at svarene må sees i lys av de krevende årene mange byrå har vært gjennom de siste årene.

– Jeg tror det er preget av fjoråret med sine utfordringer finansielt og kutt i bransjen. Dette påvirker parallelt, sier han. 

Undersøkelsen viser og at nesten halvparten tror at KI vil redusere behovet for eksterne samarbeidspartnere i fremtiden.

Bakken i ANFO sier at det betyr at tjenester man før har kjøpt eksternt, ser man for seg å gjøre inhouse ved hjelp av kunstig intelligens.

Sebastian F. Haarbye, Håvard Kvernaas Bakken og Jan Morten Drange har sjekket hva bransjen tenker om kunstig intellingens.

– Man ser for seg å bruke byråer til den store konseptideen, så jobber man den ut internt. Dette har gått fortere enn jeg hadde sett for meg, så troen på KI er stor, sier Kvernhus Bakken.

Dramatisk

Samtidig er det viktig å nevne at andelen som er uenig i denne påstanden, har økt fra 32 prosent til 42 prosent siden sist undersøkelsen ble gjennomført. 

Undersøkelsen ble gjennomført i november og desember 2024 og totalt deltok 83 respondenter fra ulike deler av markedsføringsbransjen.

De som deltok i undersøkelsen stiller og store krav til dem de samarbeider med. 

9 av 10 forventer fortsatt at AI vil gjøre innholdsproduksjon mer kostnadseffektiv og norske annonsører forventer i aller høyeste grad (81 %) at deres samarbeidspartnere bruker KI og over halvparten forventer lavere kostnader fra samarbeidspartnere som følge av KI.

Drange sier at det er ganske dramatisk at så mange ser tydelige effektiviseringsgevinster ved å bruke kunstig intelligens. 

– Det er vanskelig å argumentere for å selge tradisjonell produksjon til gamle priser når du vet hvor effektivt du kan produsere mye i dag. Du vil ikke gjøre jobben din ordentlig om du gjør det, mener han. 

Allerede i dag bruker nesten hele bransjen KI til å effektivisere enkle og repetitive arbeidsoppgaver. 

Kvernaas Bakken og ANFO har en utfordring til alle i bransjen. 

– KI kan gjøre melk og brød-jobbene, så er det opp til folk å bevise at det er de som kan komme opp med de største ideene som ikke kan kopieres av KI, sier han.

Både han og Drange er opptatt av at det er den enkle innholdsproduksjonen som vil forsvinne på grunn av KI. 

– De som ikke er med på KI-toget kommer til å bli borte. Innholdsproduksjon kan fortsette, men man må gjøre det på en annen måte. Man må finne en forretningsmodell som er interessant for alle parter, sier Drange. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS