Teamet bak kampanjen var COWIs kommunikasjonsavdeling f.v. May Kristin Haugen, Ole Emil Johnsen, Ragnhild Heggem Fagerheim, Kristoffer Jakobsen, i samarbeid med Schibsted partnerstudio.

COWI-kampanje om det grønne skiftet kåret til årets kampanje

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Det er en utrolig hyggelig anerkjennelse av arbeidet vi gjør, og ikke minst av at vi lykkes med å spre kunnskap om rådgiverbransjens bidrag inn i det grønne skiftet. Vi jobber med løsninger for fremtidens bærekraftige samfunn hver dag, og det er på tide at vi stikker hodene våre litt mer frem og forteller mer om hvordan vi faktisk bidrar, sier May Kristin Haugen, Kommunikasjonssjef i COWI i en pressemelding.

En million avspillinger

Prisen for Årets kampanje under The Hunt 2021 gikk i dag til COWI for kampanjen «Fortsette som før?». Kampanjen tydeliggjør ingeniørenes rolle i realiseringen av det grønne skiftet.

The Hunt arrangeres av Schibsted-konsernet der de deler ut flere priser knyttet til employer branding, HR og rekruttering.

Kampanjen tok for seg fire store samfunnsutfordringer knyttet til grønn omstilling: elektrifisering, fornybar energi, klimatilpasninger og grønn mobilitet. Her ble komplekse tekniske løsninger oversatt til relaterbare hverdagseksempler som elbillading, strømpriser, styrtregn og trafikkork. Kampanjen ble utført i samarbeid med Schibsted Partnerstudio.

Kampanjen bestod blant annet av to annonserte podcast-episoder til Aftenpostens serie «Forklart», annonsørartikler i større Schibsted-aviser som VG, E24 og Aftenposten, samt bannerannonsering, innhold til sosiale medier, og et tjuetalls andre innholdssaker.

Og de nådde bredt ut. Det var hele en million podcast-avspillinger, og lytteren fulgte med i syv-åtte minutter. Annonsørartiklene ble lest 230 000 ganger og COWI melder at merkevarekjennskapen økte nær 60 prosent under kampanjetiden.

Ville ikke forskjønne

‒ Kampanjen hadde som formål å øke kunnskapen om grønne løsninger i samfunnet. Vi ønsket å vise konkrete løsninger på noen av samfunnets største utfordringer. Bærekraftskommunikasjon blir altfor ofte for stort, teknisk og abstrakt. For oss var det viktig å dele innsikt om hvordan løsningene vil påvirke hverdagen for folk flest. Vi ville vise grønn omstilling i praksis, uten å forskjønne vårt eget bidrag, sier Haugen i pressemeldingen.

Administrerende direktør i COWI, Marius Weydahl Berg, mener at teknologi- og rådgivningsfirmaer som utvikler løsningene for det grønne skiftet, har en særlig viktig rolle i å kommunisere sitt bidrag.

– Vi må evne å fortelle engasjerende historier om våre teknologiske bidrag på en faktabasert måte, samtidig som vi får frem samfunns-, klima- og miljønytten bak løsningene. Slik kan vi bidra til å avmystifisere det grønne skiftet også, forteller Weydahl Berg i pressemeldingen.

Powered by Labrador CMS