Linda Voll overtar nå som daglig leder i Melvær&Co etter Dag Andreas Olsen.

Klart for lederskifte i Stavanger-byrå

Etter to år med ombygging av byråstrukturen begynner de nå å finne seg selv.

Publisert

(Stavanger): – Hovedgrunnen til at vi har gjort dette er at det er veldig opp og ned annethvert år. Det er vanskelig å ha nok folk når det er ONS-år og så føler vi at vi har for mange folk når det ikke er ONS-år.

Det sier Dag Andreas Olsen, som er daglig leder og største eier i Melvær&Co.

Investert i seg selv

KOM24 møter han og Linda Voll i deres lokaler i Stavanger mot slutten av det som har vært et rekordhektisk ONS for dem, der de har vært ansvarlige for hele elleve stander på den gigantiske energimessen som blir arrangert annethvert år i Stavanger.

Som vi har skrevet om før påvirker det omsetningen deres enormt og de får en vekst på opp mot 40 prosent i hvert ONS-år. 

Men etter flere år med et svært urolig marked har de tatt flere grep og etablert flere nye byråer, som Studio Blunt og SmplCo.

– Det er jo ingen tvil om at vi brukte mye intern tid på å få på plass dette pluss en ganske gedigen nettside på plass. Så vi har investert mye i oss selv i 2023, så har vi da tatt det igjen på inntektssiden i 2024, sier Olsen.

Han forteller at de ved utgangen av august allerede hadde passert 28 millioner kroner i omsetning i Melvær&Co aleine og at de sikter mot 35 millioner kroner ved årets slutt.

Det vil i så fall være tidenes høyeste omsetning for byrået. De kommer og til å sitte igjen med et millionresultat i bunn, om alt går etter planen ut året. 

– Særdeles fornøyde

I tillegg sikter SmplCo mot en omsetning på nærmere ti millioner kroner ved årets utgang.

Til sammenligning omsatte Melvær&Co for 29 millioner kroner sist det var ONS-år.

– Så vi er særdeles fornøyde med hvor vi står hen, sier han.

I 2023, som da var et ikke-ONS-år og dermed mindre omsetning endte med 21,2 millioner kroner i inntekter. Driften gikk omtrent i null, men de endte likevel med et underskudd på rundt 800 000 kroner.

Det skyldes ene og alene gammel moro.

For i 2010 etablerte de selskapet Applaud sammen med et annet selskap. Dette skulle være deres digitale satsing, men ble en fiasko.

– Vi har brukt de siste årene på å skrive ned det selskapet, så det påvirker regnskapstallene ganske kraftig, sier han.

De nye selskapene gjør og at det har endret seg på hvor de ansatte jobber. For to år siden var Melvær&Co 15 ansatte, nå er de nede i åtte. SmplCo er seks stykker og Studio Blunt er to stykker. 

I tillegg kommer partnerne som jobber litt her og litt der, ettersom hvor det er bruk for dem.

De merker at produksjonene forsvinner mer og mer på grunn av kunstig intelligens og inhousebyråer og samtidig merker de at betalingsviljen ikke er der den en gang var i markedet. 

Spente på 2025

Derfor er de og litt spente på hva som venter dem til neste år.

– Jeg synes hele bransjen er litt usikker for tiden. Olje og gass har jo en boost for tiden, men vi vet jo ikke hvor lenge den varer. Akkurat nå er det kjempebra, men det er ikke store endringen i verden som skal til, mener han.

Men han legger til det faktum at de har klart å redusere lønnsutgiftene i reklamebyrået med 45 prosent gjør at han er litt mindre usikker. 

Det er og her det de mener er fordelen med å ha flere bein å stå på kommer inn.

– Tanken er at kundene kommer inne fra ulike sider og så skal prosjektene utvikle seg derfra, sier han.

Olsen melder og han kommer til å gi seg som daglig leder i reklamebyrået og kommer til å være ansatt i investeringsselskapet deres, Stavanger Inkubator.

– Jeg kan ikke være daglig leder og heve lønn i Melvær&Co, og så jobber jeg like masse andre steder, sier han. 

Inn kommer Linda Voll, som har vært byråleder siden desember 2022. 

Hun sier at i en fase med store strukturelle endringer og stor arbeidsmengde har det vært behov for å dele på oppgavene.

Hun sier at lederskiftet kommer til å oppleves som en glidende overgang for ansatte og kunder. 

– Jeg ser fram til å lede dette fantastiske teamet inn i en spennende fremtid. Mitt fokus vil være på å bygge videre på vår sterke kultur, fremme kreativitet og skape nye muligheter for vekst og suksess for både våre kunder og oss som selskap, sier hun.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS