NoA inngår samarbeid med DNs Gaselle-kåring
Inngår et langsiktig og strategisk samarbeid for å skape flere gasellebedrifter.
– Det å skape vekst og verdi er idretten vår. En idrett vi faktisk har blitt veldig gode i og motiveres av. Så når vi har hjulpet opp en ny gaselle, da har vi scoret mål, sier leder av NoA Norge, Kai Holmberg, i en pressemelding.
Kompetansehuset NoA (The North Alliance) har nylig inngått et langsiktig og strategisk samarbeid med DNs Gaselle-kåring, der de vil fungere som en kompetansepartner med ett klart mål, nemlig å skape flere Gaseller i Norge.
For å sikre en bærekraftig drift av den norske velferdsstaten, presiserer NHO at det må skapes 250 000 nye arbeidsplasser i privat sektor innen 2030.
Skal identifisere gasellene
Dagens Næringsliv (DN) har med den årlige kåringen «DN gaselle», i over 20 år kåret landets mest fremgangsrike bedrifter basert på 6 kriterier. Med mer enn 20 års erfaring har DN omfattende innsikt i norske selskaper i vekst og kan fortelle at norske Gaseller genererer nesten 50 prosent av alle nye arbeidsplasser i privat sektor.
Nå vil NoA hjelpe til med å løfte perspektivet fra å identifisere gaseller og se på hvem de er, til å bedre forstå hvorfor de er, og blir gaseller.
– Det er svært gledelig å få med NoA som en kommersiell strategisk partner. De skal gjennomføre en større kvalitativ og kvantitativ undersøkelse mot Gaselle-bedriftene. Med deres kompetanse og gjennomføringsevne ser vi frem til samarbeidet, og gleder oss til å presentere funn og resultater, sier kommersiell prosjektleder for DN Gaselle, Ulf Mørck.
En massiv studie
Helt siden NoA ble stiftet av Thomas Høgebøl tilbake i 2014, har det nordiske nettverket bygd seg opp til å bli en ledende aktør på å kombinere kreativitet og teknologi – hvor kjernevirksomheten er å skape verdi og vekst for deres samarbeidspartnere.
– I det siste har NoA løftet fagkompetansen vesentlig høyere på det industrielle og forretningsstrategiske, som gjør oss til en naturlig partner på styre- og CEO nivå. På dette nivået er kunnskapen om Gaseller og sunn vekst verdifull. Derfor er vi barnslig nerdete på bærekraftig vekst og norske Gaseller. Vi vil finne ut mer om hvorfor de blir gaseller, hvordan vi kan skape flere av de og hvordan de bedre kan inspirere og lære opp andre, sier Holmberg.
Studien vil se på hvordan gaselleselskapene har vokst på de forretningsmulighetene som både er lønnsomme og bærekraftige. Samtidig skal den identifisere suksessfaktorer som vil være av verdi for andre vekstselskaper som ønsker å fremtidssikre egen strategi.
– Det er en massiv studie. Vi skal kartlegge fellesnevnere for vekst som sammen representerer de 3795 gasellene vi har i årets oversikt. I tillegg tar vi et dypdykk i kategorien «nyskaperne» for å se om det er noen fellestrekk i de tiltakene som er mest utslagsgivende for vekst i henhold til forskjellig grad av risiko, tid og innovasjon, sier seniorkonsulent i NoA Consulting, Ina Vikøren.
Hun leder arbeidet med studien, og legger til at funnene blant annet skal kunne brukes som en erfaringsoverføring til alle norske selskaper i vekst.