– Det er noe med hele energien i selskapet, som jeg aldri har opplevd tilsvarende noe annet sted. Derfor var det et helt soleklart valg for meg, og en reise jeg har lyst til å være med på.

Simen Sletsjøe er ny kommunikasjonssjef i Oda

Avslører nytt kanalvalg for å knytte Oda-opplevelsen sterkere sammen med kjøpsprosessen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Sletsjøe var ikke «helt» ny i Oda da han tok over rollen som kommunikasjonssjef etter Louise Fuchs 1. februar. Den siste perioden har han jobbet som seniorrådgiver i Footprint, og ble kjent med Oda som konsulent innen PR og bærekraft.

– Allerede fra første stund var det tydelig at Oda og jeg var en god match. Og da det ble klart at Fuchs skulle over til å bli bærekraftsdirektør, var det ingen tvil om at det var jeg som skulle ta over etter henne, sier Sletsjøe til KOM24.

I overgangsperioden fram til han formelt overtok stillingen har han vært utleid fra tidligere arbeidsgiver. Han signerte for Oda i november.

– Jeg vil si at det er åpenbart at akkurat nå, er tidspunktet å være i Oda. Selskapet er i enorm vekst i Norge og utfordrer dagligvarebaronene, satser knallhardt på klimakutt og er mer ambisiøs enn noen andre i dagligvarebransjen.

En lang forelskelse

Og Oda har ikke planer om å bare vokse i Norge. Selskapet åpnet nylig i Finland, og kan snart legge til Tyskland på listen.

– Det er noe med hele energien i selskapet, som jeg aldri har opplevd tilsvarende noe annet sted. Derfor var det et helt soleklart valg for meg, og en reise jeg har lyst til å være med på.

Bekjentskapet gjennom Footprint begynte i august i fjor, men allerede over ett år tilbake i tid, deltok Sletsjøe i planleggingen av det første FN-toppmøtet om mat.

– Der ble det snakket om hvem som er de mest innovative aktørene innen dagligvare globalt, og da ble Oda trukket fram.

Selskapet hadde nettopp lansert klimakvitteringen som viser klimaavtrykket i handlekurven.

– Da fikk jeg virkelig øynene opp for Oda og hvor viktig det er med nye aktører for å utvikle matbransjen. Og siden har det vært en lang forelskelse i selskapet.

Må holde seg relevant

Sletsjøe har tung kommunikasjonsfaglig bakgrunn fra First House, EAT og Gambit.

– Jeg har jobbet på høyeste nivå med kommunikasjon i Norge over en tiårs periode, i skjæringspunktet mellom forretning og samfunn. Det tror jeg er en viktig erfaring som jeg tar med meg til Oda.

Tiden fra EAT har også bidratt til ønske om å fortsette å jobbe med matbransjen.

– Oda har virkelig begynt reisen fra å være en start-up til å bli en stor samfunnsaktør, som ikke bare skal sørge for dagligvarer på døra. Men nå også må navigere en politisk rolle i hele verdikjeden i matbransjen. Tiden fra EAT har gjort at jeg kjenner matsystemet inngående, fra jordet til frokostbordet.

En av utfordringene er å sørge for at dette blir kommunisert interessant, slik at Oda holder seg relevant.

– Det er noe av det viktigste i denne jobben. Men vi tester ut nye ting i dialog med kundene våre, og det er kort vei fra idé til gjennomføring. Dette med en kombinasjon av den innsikten og teknologien vi sitter på, tror jeg det er et stort fortrinn sammenlignet med de tradisjonelle butikkene.

Satser på Pinterest

I tillegg jobbes det videre med den lokale tilstedeværelsen.

– Vi vokser stadig og er til stede stort sett over hele Østlandet og utvider stadig sørover. Vi ønsker å løfte det lokale og vise at vi ikke et Oslo-fenomen. Vi skal være lokalt forankret selv om vi er en online aktør.

Det skal blant annet gjøres ved hjelp av jevne kampanjer og en ny kanal.

– Matoppskrifter er viktig for oss og vi ønsker å legge prosessen til rette for kundene mellom det å velge ut oppskrifter, bestille maten og hvordan man lager den. Derfor tar vi i bruk Pinterest for å knytte denne opplevelsen sterkere sammen med kjøpsprosessen.

I september i fjor senket Oda prisene for å utfordre de tradisjonelle lavpriskjedene.

– Vi vet at det tar tid før forbrukerne endrer oppfatning, men vi vil fortsette å hamre inn budskapet – vi vet at pris er avgjørende. Og vi er en aktør med stor fart, så det er viktig for oss å opprettholde det vi har begynt på.

Powered by Labrador CMS