Deadline har laget ny visuell identitet for Øksnes kommune
– Det handler om å gjøre kommunikasjonen enkel å forstå, for de som skal forstå den.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Sommeren 2021 sikret Deadline seg oppdraget med å gjøre kommunikasjonstjenester for Øksnes kommune i Nordland fylke.
Det var to byrå som kjempet om jobben for kommunen med rundt 4500 innbyggere, og det var altså Deadline som sikret seg jobben foran Nettrakett.
Handler om tilgjengelighet
Tirsdag denne uken ble et av de konkrete resultatene av samarbeidet mellom Deadline og Øksnes kommune vedtatt i kommunestyret da den nye visuelle identiteten til kommunen ble vedtatt.
Den nye identiteten skal bidra til å gjøre kommunikasjonen med innbyggerne tydeligere, og gjøre kommunen mer attraktiv for tilflyttere og arbeidstakere for kommunen som de siste årene har mistet et par hundre innbyggere.
– «Øksnes for flere» handler ikke bare om tilflytting, men også om tilgjengelighet, forklarer prosjektleder for prosjektet, Martin Meisterlin i en pressemelding.
– Det handler om å gjøre kommunikasjonen enkel å forstå, for de som skal forstå den. Vi har jobbet mye med målgruppene og deres verdiforslag, behov og bekymringer – og hvordan vi kan imøtekomme disse. Også handler det om universell utforming – at det som kommuniseres er forståelig og tilgjengelig for alle som bor i kommunen, uavhengig av funksjonsbegrensninger, forklarer han.
Bidra til mer bolyst
Den fornyede identiteten er et resultat av en kommunikasjonsstrategi som bygger på kommunens samfunnsdelsplan. Den ble laget etter flere workshops der kommunens innbyggere og næringsliv var sterkt delaktig.
– Vi ser at kommunikasjonsarbeidet til kommunen blir viktigere og viktigere. Vi har lenge hatt fokus på kommunikasjon med innbyggerne, og vi ser at dette kan bidra til å skape mer bolyst i Øksnes. Det visuelle uttrykket er et viktig steg i å bygge vår identitet og omdømme, sier Robin Lillejord, enhetsleder for service og kommunikasjon i Øksnes kommune i pressemeldingen.
Kommunen vil nå oppdatere de digitale flatene fortløpende. Men fysiske flater beholdes i hovedsak slik de er i dag.
– Det var et behov for å differensiere mellom når det var kommunen som myndighetsorgan som kommuniserte, og når det var kommunikasjonsavdelingen i kommunen. Resultatet ble en stilisert versjon av logoen, som også er enklere å sette logoen på ulike typer flater og bakgrunner – det er svært stort spenn på behovet i en kommune, sier Vilde Odmundsen, lead designer på prosjektet og som selv har røtter fra kommunen.