Matias Buenaventura i TRY Opt har jobbet for å gjøre Morgenlevering mer gjenkjennelig blant det norske folk.

TRY og Morgenlevering ville nå én spesiell gruppe. Da gjorde de dette

Valgte blant annet lydmediet for å øke folks kjennskap til merkevaren.

Publisert

(Vika kino, Oslo): Tirsdag arrangerte KOM24 «Den store podkastdagen». Blant de som snakket på scenen var Matias Buenaventura i TRY Opt.

Han fortalte om jobben de har gjort sammen med Morgenlevering, som blant annet leverer måltider på døra til folk.

– Morgenlevering ble veldig populært under pandemien, fordi folk hadde god råd og gikk mindre ut for å spise. Etter at pandemien forsvant, førte renter, inflasjon og endrede vaner til at det stagnerte litt, sa Buenaventura.

Morgenlevering hadde til da hatt mye fokus på performance-markedsføring og sosiale medier, og noe av det første TRY tok tak i da de startet arbeidet, var merkevarebygging.

Måtte analysere

Buenaventura viste fram TRYs egne tall relatert til merkevare.

85 prosent av alle annonser blir sett på i mindre enn 2,5 sekunder.

I et lyd-perspektiv ville de finne ut hvordan de kunne holde på oppmerksomheten til lytterne, slik at de fikk med seg reklamene for Morgenlevering.

– Man kan ikke bare treffe de som aktivt søker etter deg. Man må også tenke langsiktig, på morgendagens kunder. De som plutselig havner i kjøpsposisjon.

– Vi gjorde en analyse og så på teorien. Da fant vi ut at vi ville kombinere kortsiktige og langsiktige aktiviteter med merkevarebyggende elementer for å skape vekst i det lengre løp. Slik blir man mer tilgjengelig for hodene til folk, og «top of mind».

Tok grep

TRY eksperimenterte med gjenkjennbare lyder og melodier, nettopp fordi det er umulig å få med seg en logo når man lytter til en podkast.

– Vi lagde ulike spotter som ble spilt av i ulike podkaster, og målte de på en rekke parametere. For eksempel avsender-identitet, hvor forståelig reklamen var og om folk følte at den henvendte seg til dem.

Det var også viktig med innsikt fra kunden selv. Mange bestilte faktisk Morgenlevering på kvelden, og rundt bursdager og valentinsdagen tok populariteten seg opp.

– Vi ville forsterke de assosiasjonene som allerede fantes. Da fant vi ut at vi ville teste et sponsorat på P4 Kveld. Der kunne vi treffe litt eldre mennesker og folk vi ikke ville truffet på for eksempel på podkast, sa Buenaventura.

Og resultatene ett år senere var tydelig. Merkevarekjennskapen til Morgenlevering gikk fra 43 prosent i første kvartal i 2022, til 70 prosent i første kvartal i 2024.

– Vi har fortsatt samarbeidet med P4, og vi tester alltid nye ting for det vi ønsker å oppnå. I tillegg er det viktig å ikke bare forsøke å lære av det som går bra, men også det som ikke går så bra.

– Vi vil fortsette å måle og teste nye ting for å oppnå mer med morgenlevering, avsluttet Buenaventura.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS