Sluttet i Google etter nesten ti år. Nå er hun i gang i sin nye jobb
Margrethe Wam Solvang er ny managing director i dentsu Creative.
– Jobben i dentsu var fristende på flere måter. Først og fremst fordi det er et solid byråkonsern på globalt nivå, samtidig som de er lokale eksperter, og etter min mening ett av de sterkeste fagmiljøene i Norge.
Det sier Margrethe Wam Solvang til KOM24. For tre uker siden gikk hun inn i rollen som managing director i dentsu Creative.
– Passer inn
I tillegg til dentsu Creative omfatter gruppen byråene Merkle, dentsu X, Carat og iProspect.
Det kreative miljøet var noe av det som gjorde at Solvang ble interessert i lederrollen.
– Jeg er en kreativ sjel fra gammelt av. Jeg har jobbet i musikkbransjen, og hatt en kreativ rolle i Google. Jeg passer inn med folk som er litt modige og tør å by på gode historier, sier Solvang.
Flere byråer opplevde et tøft 2023 og en vanskelig start på 2024. Solvang mener at nettopp kreative evner er viktigere enn noen gang for å snu trenden.
– Det har vært veldig mye fokus på taktisk performance marketing de siste årene, og jeg mener merkevarebygging må få mer plass fremover. Endringer i GDPR og bruk av cookies gir rom for sterkere historiefortellinger og merkevarebyggende aktiviteter.
– Da må vi være smarte og produsere innhold som gir resultater. I dentsu Creative har vi to bein å stå på. Det ene er experiential marketing, det andre er content og reklame. Innenfor content har vi som bransje mye å gå på, og der skal vi bidra til å bli bedre.
dentsu Creative har rundt 20 ansatte. Hovedoppgaven til Solvang blir å drive byrået framover.
– Jeg kjente mange av folkene her fra før, og jeg ble ikke skuffet da jeg begynte å jobbe med dem. Ansvaret mitt blir å sørge for at vi etablerer oss som et sterkt byrå litt utenom det vanlige i Norge.
Vanskelig beslutning
Gjennom sine nesten ti år i Google Norge, hadde Solvang ulike roller. Siden mai i 2014 var hun blant annet creative lead og partner manager.
Hun hadde tett kontakt med partnere og andre byråer, og jobbet med noen av de største annonsørene i verden, blant annet på den Google-eide plattformen YouTube.
Hun tar med seg flere nyttige erfaringer fra tiden i tek-giganten.
– Det viktigste jeg har tatt til meg derfra er forståelsen for innovasjon og teknologi. Hvordan brukeren alltid står i sentrum for det Google utvikler. Det kreative rommet mellom brukersignaler og plattformer. Det å operere i et så stort selskap, er noe ganske eget. Og ikke minst har jeg fått jobbet med så mange dyktige og kreative sjeler, sier Solvang.
På spørsmål om hun anser sin kompetanse som unik i norsk sammenheng, svarer hun spøkefullt:
– Det er jo et statistisk beregningsspørmsål. Det er ikke mange av oss i Norge som har hatt en slik reise i Google i ti år.
Det å forlate jobben der, var ingen enkel beslutning.
– Deler av juleferien min har jeg brukt på å gråte. Det har nesten vært som å slå opp med en kjæreste. Jeg elsker Google, og savner kollegene mine der.
– Samtidig er det lov til å ha to tanker i hodet samtidig. Jeg har gledet meg vanvittig til å starte i dentsu, og begynne et nytt kapittel i karrierelivet. Jeg føler allerede at dette er mitt nye hjem, og jeg blir bare mer og mer imponert over, og glad i folkene som jobber her, avslutter hun.