For første gang slipper First Price en egen profil kampanje med slagordet «Det er First Price».

Billigmerket First Price med sin første kampanje: Lover fortsatt lave priser

– Det at vi har valgt å bruke penger på markedsføring vil ikke gå utover forbrukerne, sier Nina Brendsrud-Andersen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Aldri før har First Price sluppet en egen profilkampanje, men nå skal merkevaren styrkes med det nye kommunikasjonsbudskapet «Det er First Price».

– Vi ønsker å bygge merkevaren enda sterkere og øke preferansen til merket med denne merkevarebyggende kampanjen, sier markedssjef i UNIL/NorgesGruppen, Nina Brendsrud-Andersen til KOM24.

Vil fjerne «billig-skammen»

First Price er NorgesGruppens billigste alternativ og ble lansert tilbake i 2003 og selges i NorgesGruppens dagligvarekjeder.

– Den første merkevarebyggingen utover kjedenes kampanjer begynte på sosiale medier i januar 2021, forbrukerne elsker First Price og vi har veldig mange «fans» der ute. Derfor bestemte vi oss for at vi ville utarbeide en helt egen kampanje for merket.

Markedssjef i UNIL/NorgesGruppen, Nina Brendsrud-Andersen.

Som et billigere alternativ har First Price prioritert «best på pris», noe de skal fortsette med.

– Det at vi har valgt å bruke penger på markedsføring vil ikke gå utover forbrukerne. Vi tar dette fra et helt annet budsjett, slik at First Price-varer skal fortsette å ha de samme lave prisene.

I tillegg til å sette mer lys på produktene er det også et håp om å vaske bort «billig-skammen».

– Det skal ikke være flaut å legge First Price øverst i handlekurven. Vi ønsker å spille på lag med trofaste First Price-kunder som er lei av at folk snakker nedsettende om produktene.

Optimaliserer produktene

I 2020 begynte relanseringen av merket og utvikling av nytt design.

– Undersøkelser viser at merkevaren har høy kjennskap og at over 92 prosent kjenner til First Price. Denne kampanjen skal også vise at forbrukerne kan være stolt over å handle disse produktene.

Brendsrud-Andersen forsikrer at det foregår mye arbeid omkring å optimalisere produktene.

– Selv om det er et billigere alternativ, så betyr ikke det at kvaliteten er dårligere. Vi jobber kontinuerlig med å optimalisere produktene særlig med mengde salt, sukker og mettet fett.

Markedssjefen er stolt av det nye konseptet.

– Vi har jobbet målbevisst med kommunikasjonen for å vise at dette ikke bare er billigere produkter, men like bra som alt annet på markedet. Og det tror vi kommer godt fram i den nye kampanjen.

Fulle av selvtillit

Kreatørteamet fra Los & Co synes det har vært en interessant øvelse å jobbe med en merkevare som ikke vil «pynte på sannheten».

– Iblant er det fint å bli påminnet at det er lov å være litt nedpå i matveien, sier Caroline Nordby og Hedvig Haraldstad.

Planner i Los, Marianne Knutsen legger til at vi skal heie på de som har skjønt at First Price er billigst, og at produktene funker.

– First Price legger ikke til noe, eller gjemmer seg bak noe. De påstår ingenting, bare konstaterer et faktum. Med denne kampanjen er de fulle av selvtillit, kombinert med glimt i øyet, noe som kler dem godt.

Powered by Labrador CMS