Over 40 millioner i gjeld etter SMFB Dinamo-konkursen
Slik jobber bostyrer videre med SMFB Dinamo-konkursen. Skal se på hvorfor byrået gikk konkurs.
– Det er ikke verdier i selskapet. Det er først og fremst snakk om human kapital, den er verdt det den er verdt når de sitter og jobber på prosjekter. Verdiene ligger i dyktige kreative folk og en lang firmahistorie med en kjent aktør i markedet.
Det sier bostyrer Leif Petter Madsen fra advokatfirmaet Wikborg og Rein til KOM24 om hvorfor Gudleiv Bjørklund, eier av Invex Group AS, fikk kjøpe opp konkursboet etter SMFB Dinamo.
Der har 31 av de 53 ansatte fått være med videre.
Madsen sier at man ikke vil opplyse om hva kjøpesummen ble, men han bekrefter at det kunne vært mulig å fått en bedre pris.
– Det skjedde så fort for man måtte redde virksomheten. Da får man ikke full pris, som om man hadde en lengre auksjonsrunde, sier han.
Bostyreren sier at de har sikret seg en såkalt clawback klausul. Det vil si at om boet i løpet av kort tid får inn andre interessenter og det gis et bud som overstiger i kontrakten kan byrået selges til den på visse vilkår.
Han sier det er ikke ofte det skjer, men han kaller det for sikkerhetsventilen til boet.
– Kommer dere til å gå aktivt ut og leite etter andre kjøpere?
– Nei, for jeg mener man har fått en pris som jeg mener er forsvarlig. Om man ikke holder hjulene igang fra dag èn er det ikke hjul i gjen. Det er denne måten vi er nødt til å gjøre det på, mener han.
Som Kampanje har skrevet om tidligere er gjelden til SMFB Dinamo på over 40 millioner kroner.
Mye av det er konsernintern gjeld som bostyrer sier de ikke kommer til å gjøre noe med.
Størstedelen av gjelden ligger i Polhøgda, som har vært morselskapet til Dinamo.
Kampanje skriver at en av dem som taper mest på konkursen er Arne Vidar, sønn av pølsekongen Leiv Vidar.
Vidar skal ha gitt selskapet et lån på 20 millioner kroner i forbindelse med fusjonen i fjor høst. Penger han nå anser som tapt.
Bostyrer Madsen sier at det har kommet inn en del krav i størrelsesordnen på en del tusenlapper, men at det ikke er kommet inn noen store krav så langt.
Den samlede summen har han ikke oversikt over.
10. oktober er det skiftesamling i Oslo tingrett. Før det er det litt arbeid som skal gjøres.
– For boets del er det en god del lønnskrav som skal vurderes. Se må vi se på historien og bakgrunn på hvorfor de gikk konkurs og skrive en redgjørelse, sier han.