Heidi Holm forlater kommunikasjonsbransjen etter 20 år – blir hodejeger hos Skogstad & Co
Ble forsøkt rekruttert til en lederstilling i kommunikasjonsbransjen, men hoppet av prosessen. Endte opp med jobb hos hodejegeren.
– Det blir garantert en overgang å gå fra et stort byrå med rundt 70 ansatte, til et lite og ambisiøst selskap. Samtidig har tanken om å starte opp i et mindre miljø alltid trigget meg. Jeg kommer inn i Skogstad & Co på et veldig spennende tidspunkt, og vil få muligheten til å påvirke selskapets strategi, kultur og videre veivalg.
Det sier Heidi Holm til KOM24.
Etter 20 år i reklame og kommunikasjonsbransjen har hun nå meldt overgang til Skogstad & Co for å bli hodejeger.
Ble forsøkt rekruttert
Der skal hun blant annet jobbe med rekruttering av ledere og styremedlemmer, employer branding og organisasjonsutvikling
– Jeg vil også ha hovedansvaret for markedsføring og posisjonering av selskapet fremover, sier hun.
Som så mange andre så hadde hun ingen planer om å bytte jobb, men sier at tre år med pandemi har vært både krevende og trettende, og gjorde nok sitt til at hun var mer åpen for endring enn tidligere.
– Utgangspunktet for dialogen var en spennende lederstilling i kommunikasjonsbransjen. Av ulike årsaker valgte jeg imidlertid å trekke meg fra prosessen, men holdt kontakten med partnerne i Skogstad & Co. I tiden som fulgte hadde vi flere gode samtaler, og jeg ble stadig mer interessert i selskapet, folka og ekspertisen de besitter, forteller hun.
Hun sier at noe av det som trigget henne mest var den tunge erfaringen selskapet har innen mangfoldledelse, og måten de tenker helhetlig rundt samfunnsansvaret det faktisk er å finne rett person til rett stilling.
– Uventet valg
– Enden på visa ble som kjent at jeg tok et noe uventet valg om å skifte både jobb og bransje, sier hun.
Av utdanning har Holm en bachelor i markedskommunikasjon fra BI, samt videreutdanning fra Københavns Medieskole. Hun har etterhvert rundt 20 års erfaring fra kommunikasjonsbransjen, der hun har jobbet som leder og rådgiver i skjæringspunktet strategi, kommunikasjon og HR.
– Gjennom tiden i byråer som SMFB Dinamo og Trigger har jeg samarbeidet med spennende aktører innen både privat og offentlig sektor. Jeg har fått bryne meg på mange ulike problemstillinger og kommunikasjonsutfordringer, og har hatt gleden av å jobbe med selskaper som tar et tydelig samfunnsansvar. Det ser jeg frem til å fortsette med i min nye jobb hos Skogstad & Co, sier hun.
Holm mener det er mer behov for hodejeger nå enn noen gang før.
– Rift
– Med store endringer i økonomi og marked både lokalt, nasjonalt og internasjonalt, må mange bedrifter og næringer nå se seg om etter en annen type lederkompetanse. En kompetanse det blir rift om, da mange kun har erfaring med medgangsledelse og vekst, sier hun.
Dette kombinert med lite ledige hoder å jakte på og utfordringer med å rekruttere fra utlandet gjør at hun mener behovet for hodejegre melder seg.
– Rekruttering handler også mye om kommunikasjon, hvordan attrahere og få oppmerksomhet fra de rette kandidatene. Dette er områder jeg har jobbet mye med de siste årene, sier hun.