
Sbanken-bråket:
– Åpenbart det mest komplekse og krevende jeg har vært med på
Vibeke Lewin jobbet som kommunikasjonsdirektør i DNB da oppkjøpet av Sbanken ble et faktum. Noe av det som ble gjort tenker hun fortsatt på den dag i dag.
– Det var en periode på ett år fra offentliggjøringen til selve fusjonen var formelt gjennomført. Og det var da veldig mye av arbeidet begynte, sier Vibeke Lewin til KOM24.
Nå er hun partner og rådgiver i PR-byrået Zynk, men fra 2020 til 2023 var hun kommunikasjonsdirektør i DNB.
I 2022 kjøpte de opp Sbanken, noe som skapte både forvirring, sinne og kaos blant kundene.
– Det er åpenbart det mest komplekse og krevende prosjektet jeg har vært med på. Men det er også det mest utviklende prosjektet jeg har jobbet med rent kommunikasjonsfaglig. Det har gitt meg enda større ydmykhet og forståelse for rollen som kommunikasjon kan spille og hvilke andre faktorer som også definerer handlingsrommet, sier Lewin.
Måtte forklares
Etter oppkjøpet ble kundenes syn på Sbanken brått mye verre. Omdømmemålinger viste at banken gikk fra å være godt likt, til å synke som en stein.
I pressen kom nyhetsoppslag på nyhetsoppslag med negative overskrifter.
– Det var nok mange som klødde i fingrene på utsiden for å komme med gode kommunikasjonsråd og forslag til hva de mente burde vært gjort annerledes. Men som kommunikatør er man ingen tryllekunstner. Man må bare brette opp ermene og bidra med den verktøykassen man har tilgjengelig til å forsøke forklare, avklare usikkerhet, skape forståelse, og kanskje også begeistring, sier Lewin.
I dette tilfellet var det spesielt vanskelig i perioder, legger hun til.
– Her var det så komplisert, med kompromisser, tøffe valg som ble tatt, og så mye informasjon som skulle ut. Da måtte vi prøve å kommunisere dette etter beste evne, og det var så utfordrende som det høres ut som.
– Fortsatt noe jeg tenker på
KOM24 møter Lewin på et frokostmøte arrangert av Zynk, der kommunikatører fra DNB og Sbanken nettopp har snakket om opplevelsene de hadde med å håndtere oppkjøpet.
Hun opplyser derimot om at Zynk ikke var innblandet i håndteringen på noe som helst vis.
På spørsmål om synet hennes på mediene etter saken, svarer hun følgende:
– Pressen har sin oppgave, som er å være kritisk. Det er utrolig viktig å huske på. Så denne saken har ikke endret mitt syn på journalister. Selvfølgelig kan man som kommunikatør ønske at man slapp mer til og fikk forklart eller nyansert ting mer, men det er en del av «gamet».
Hun og de andre som jobbet med kommunikasjon fra bankenes side, har uansett lært mye av det.
– Det er noen elementer som jeg i ettertid har tenkt over, og som man kan lure på. Hvorfor klarte vi for eksempel ikke å kommunisere de delene av saken som var klarert tidlig på en bedre måte? Det er noen nøtter vi ikke knakk den gangen, som jeg tenker at vi ville gjort bedre nå når vi vet mer, sier Lewin.
På frokostmøtet snakket blant annet advokat Beret Sundet fra BAHR om gjennomføringsforbudet som kom fra Konkurransetilsynet, som gjelder i perioden saken er til vurdering i tilsynet og til den er endelig avklart.
Forbudet er tydelig på at de to bankene formelt sett fortsatt er konkurrenter inntil konkurransemyndighetene har gjort et positivt vedtak, og det betød at de to kommunikasjonsavdelingene ikke fikk lov til å samarbeide.
– Ting kunne sett helt annerledes ut om vi hadde hatt den muligheten, sier Lewin nå.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no