Sbankens kampanje, signert Schibsted Media, ble kjørt i dagene rundt presidentinnsettelsen og leker med Trumps kjente sitat om et «lite lån» fra faren.

Trump-sitat ble reklamegrep: – Ikke alle får «et lite lån» av pappa

– Trump er jo kjent for å si mye idiotisk, så ideen om bytte ut MAGA med oppsiktsvekkende ytringer kom rimelig kjapt, sier Schibsted Media. 

Publisert

I dagene rundt presidentinnsettelsen 20. januar rullet Sbanken ut en annonse med Donald Trumps berømte uttalelse: «My father gave me a small loan of a million dollars», trykket på en rød Trump-caps.

Under lød Sbankens budskap: «Det er ikke alle som får ‘et lite lån’ av pappa. Vi hjelper deg med sparingen.»

Strategisk timing fra Schibsted

Henriette Fraas, konseptutvikler i Schibsted Media, står bak ideen. 

– Kontekstuell markedsføring er alltid noe som er veldig gøy å jobbe med – spesielt når det kobles mot større aktuelle saker som dette. Trump er jo kjent for å si mye idiotisk, så ideen om bytte ut MAGA (Make American Great Again, journ.anm.) med oppsiktsvekkende ytringer kom rimelig kjapt. Stor kudos til Sbanken for kul brief og smidig samarbeid!

Ifølge Daniel Garrido Thunestvedt, strategisk kundesjef i Schibsted Media, oppsto ideen til kampanjen i forkant av presidentinnsettelsen i USA 20. januar.

– Vi så for oss at politiske avgjørelser og innsettelsen ville skape uro i markedet og økt trafikk på våre flater. Tanken var å spille på dette, uten å gå for langt eller nødvendigvis plassere Trump direkte på en plakat. Sbanken var med på ideen, og vi utviklet konseptet derfra, forklarer han.

Sbanken: – Snedig og humoristisk

Annonsen ble kjørt i kontekstuelle plasseringer i en uke på Schibsteds plattformer, og Sbanken selv er svært fornøyd med resultatet.

– Vi synes det er topp å få oppmerksomhet rundt noe av det vi er aller mest opptatt av, nemlig at alle har mulighet til å forbedre sin økonomiske fremtid ved å ta noen smarte valg for seg selv – uavhengig av utgangspunkt, sier Lars Hopland Nestås, leder for Sbanken fra DNB.

Lars Hopland Nestås, leder for Sbanken fra DNB.

Han roser Schibsted for den kreative løsningen:

– Vi synes Schibsted klarte å få fram akkurat det poenget på en snedig og humoristisk måte, og i tillegg knytte budskapet opp mot en dagsaktuell hendelse. Hvis vi kan få fram et viktig budskap, og samtidig få noen til å trekke litt på smilebåndet, så synes vi det er gøy. 

Nestås legger til at Sbanken gjerne ser at flere blir mer bevisste på sparing:

– Jo flere som blir oppmerksomme på sparing jo bedre. Det å spare jevnt og trutt er en god måte å jobbe seg mot å nå drømmene sine. Men en drøm om å bli president, dét kan nok fortsatt ikke vi i Sbanken hjelpe med.

Powered by Labrador CMS