Pia Martinsen Mellbye, salgs- og markedsdirektør i Rema 1000.

Vraker «Æ»: Slik skal de kommunisere endringene

Rema 1000 har bestemt seg for å bytte navn på appen og innføre nytt kundeprogram. Det innebærer en omfattende kommunikasjonsjobb.

Publisert

27. januar kom nyheten om at Rema 1000 fjerner «Æ»-navnet på appen sin.

Merkevaren ble lansert med brask og bram i 2017, men fra mandag 3. februar omdøpes appen til «Rema-appen».

– Det er ikke noen revolusjon som skjer. Det vi gjør, er å strekke den fysiske handleopplevelsen mer inn i den digitale, slik at de vil henge mer sammen som en helhet. «Æ» blir til «R», og appen vil oppdateres automatisk, sier direktør for salg og marked i Rema 1000, Pia Martinsen Mellbye, til KOM24.

Noen endringer

Appen blir nå utstyrt med en ny bonusordning og delbar handleliste, som ifølge matvarekjeden selv skal gjøre det enklere å både planlegge, handle og spare.

Tidligere har kundene fått tilbud på konkrete varer som de kjøper ofte.

Navnebyttet skal markere disse endringene, og målet er å samle merkevarene deres under Rema 1000-navnet.

– Bakgrunnen for dette er å forsterke helheten. Vi er veldig godt fornøyd med alt vi har gjort med «Æ», og vi opplever ikke selv at det blir borte. Med tanke på logo og font har jo logoen alltid vært veldig Rema 1000.

Enkelte har kritisert kjeden for at handleturen blir mindre praktisk. Bloggeren Rune «Gjerrigknarken» Nikolaisen uttalte til Nettavisen at han synes det endringene gjør alt mye mer forvirrende.

KOM24 har tidligere snakket med to eksperter på markedsføring, som begge mener at Rema 1000 tar en risiko ved å bytte ut «Æ»- navnet og at de nye funksjonene kan skape forvirring.

– Vi tenker at dette blir noe kundene vil oppleve som veldig bra og naturlig. I forkant av dette har vi også gjennomført flere grundige undersøkelser der vi har spurt kundene, og dette er endringer de etterspør, sier Mellbye.

Flere flater

Hun sier det er vanskelig å fastslå akkurat hvor mange i Rema 1000 som jobber med kommunikasjonsstrategi og markedsføringen bak den nye appen, men at de jobber på tvers av flere avdelinger internt.

Flere medier har omtalt endringene, og Rema 1000 går bredt ut for å fortelle kundene hva som skjer, opplyser Mellbye.

– Vi kommer til å bruke alle flater for å tydeliggjøre at vi nå har en Rema-app, der du blant annet kan lage delbare handlelister Det må vi snakke mye om for å få ut budskapet.

Av sosiale medier er de å finne på TikTok, Instagram og Facebook, og disse kanalene kommer også til å bli mye brukt i kommunikasjonsarbeidet framover.

En annen ting som Mellbye ønsker å få fram, er at Rema 1000 fremdeles skiller seg fra andre, konkurrerende matvarekjeder. Enkelte, blant annet ekspertene KOM24 snakket med, har nemlig hevdet at det nye kundeprogrammet ligner mer på for eksempel NorgesGruppen enn før.

– Dette vil gi en enklere og bedre handleopplevelse, og vi går vår egen vei. Vi skal ikke ligne mer på noen andre. Vi har lyttet til kundene, og kommer også til å lytte til dem når vi eventuelt gjør endringer framover, avslutter hun.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS