Deler av teamet hos Mvh: F.v. Annika Eidsgaard, Geir Florhaug, Linn Thuresson, Erik Øyan og Håkon Sageng Carlin.

Mvh gikk rett på sak i kampen for et dyrevennlig nyttår

Reklamebyrået hjelper Dyrebeskyttelsen Norge i arbeidet for et mer dyrevennlig samfunn - og kampen mot privat fyrverkeri.

Publisert

Nyttårsaften er høytid for øyeskader, branner og traumatiserte dyr og fugler. Likevel har Dyrebeskyttelsen Norge slitt med å bli hørt i kampen mot privat fyrverkeri. 

Nå var det på høy tid med nye virkemidler. De teamet opp med reklamebyrået Mvh, som gikk rett på sak:

Takket være Dyrebeskyttelsens mange lokale avdelinger nådde budskapet ut til både fyrverkeri- og dyrevenner over hele landet, fra Torgalmenningen i Bergen, via Nationaltheatret i Oslo til gågata i Trondheim.

– Etter en rask runde på innsikt var det et virkemiddel som helt tydelig pekte seg ut i kampen om fyrverkeri-entusiastenes oppmerksomhet, sier Geir Florhaug, kreativ leder i Mvh, i en pressemelding.

Mvh produsere rett og slett en fullt utstyrt fyrverkeribod som Dyrebeskyttelsen Norges mange lokale avdelinger kunne ta med seg ut til folket.

Eller, i alle fall noe som kunne se ut som en fyrverkeribod, men som i stedet for å selge raketter og eksploderende batterier, delte ut godbiter til hund og katt, forkledd som fyrverkeri. 

Godbiter til hund og katt – forkledd som fyrverkeri.

På pakkene kunne man lese om effekten fyrverkeri har på dyr og fugler, og få muligheten til å registrere seg som giver for å støtte Dyrebeskyttelsen Norge sitt arbeid for et mer dyrevennlig samfunn. 

– Det er mange dyrevenner som nok ville tenkt seg om, hadde de vært klar over hvilken traumatiserende effekt fyrverkeri har på dyr og fugler. De aller fleste har et forhold til dyr, ikke minst gjennom hund og katt, og vi ønsket å komme i dialog med disse, sier Åshild Roaldset, daglig leder i Dyrebeskyttelsen Norge.

De som ønsket et stille og dyrevennlig alternativ til raketter, kunne få med seg stjerneskuddet «MIAAOOOUUWWW!!! WOOF! WOOF!».

– Det Dyrebeskyttelsen Norge mangler av penger, tar de igjen i engasjerte medlemmer og frivillige over hele landet, så disse var et naturlig utgangspunkt da vi satte oss ned for å finne en løsning. Og takket være disse mange lokale avdelingene nådde budskapet ut til både fyrverkeri- og dyrevenner på folkerike steder som Torgalmenningen i Bergen, Nationaltheatret i Oslo og gågata i Trondheim i ukene før nyttår, avslutter Florhaug.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS