Snakk Kommunikasjon har engasjert komikere for å oppfordre unge til å stemme
Med støtte fra Valgdirektoratet lanserer Snakk Kommunikasjon ved sin avdeling Simpl, en kampanje for å inspirere første og andregangsvelgere til å delta i det kommende valget.
Med kampanjen «Vikaren», er målet å bevisstgjøre unge velgere om viktigheten av å bruke sin stemmerett, og å gjøre det i en form som både underholder, engasjerer og ikke minst skal øke kunnskapen.
Det kommer fram i en pressemelding.
Gjennom «Vikaren», har fire kjente komikere, Hallvard Dyrnes, Egil Skurdal, Nora Svenningsen og Gaute Berg Næss, blitt utfordret til å ta på seg rollen som vikarlærere i en samfunnsfagtime for førstegangsvelgere.
Med bare 15 minutters forberedelse, underviste de elevene om demokrati, valget og politikk, med et bredt spekter av kreative tilnærminger – fra parykker og piano til visning av hundevideoer.
Når unge der de er
– Vi ønsket først å møte målgruppen der de er og gjennom kanaler de faktisk bruker, derfor valgte vi Snapchat, TikTok og Instagram som plattformer for kampanjen, sier Morten Sandvik, som har utviklet ideen.
Vikartimene er publisert som enkeltstående episoder på Snapchat under navnet «Vikaren», og har også blitt omskapt til engasjerende sekvenser på TikTok og Instagram.
Kampanjen følges opp med et eget undervisningsopplegg i skolene for å videreformidle informasjon om valget på en måte som er tilpasset målgruppen. Dette distribueres av TV 2s Elevkanalen.no.
– Vi vil ikke bare minne unge om at valget nærmer seg, men også oppmuntre dem til å søke kunnskap og bli aktive deltakere i demokratiet – selv om det ikke nødvendigvis kommer fra komikere, sier Sandvik.