I ny drakt skal NITO styrke sin posisjon som en moderne og tydelig aktør i det norske fagforeningslandskapet. Den visuelle profilen er utviklet i samarbeid med Publicis Kitchen.
I ny drakt skal NITO styrke sin posisjon som en moderne og tydelig aktør i det norske fagforeningslandskapet. Den visuelle profilen er utviklet i samarbeid med Publicis Kitchen.

NITO med ny visuell identitet

I ny drakt skal NITO styrke sin posisjon som en moderne og tydelig aktør i det norske fagforeningslandskapet. Den visuelle profilen er utviklet i samarbeid med Publicis Kitchen.

Publisert

– Vi ønsket oss en identitet som appellerer til en ny generasjon og tydeliggjør engasjementet vårt for medlemmenes vilkår, faglige utvikling og trygghet i arbeidslivet, sier Emma Dalby, leder for markedsføring og merkevare i NITO, i en pressemelding. 

Som Norges største organisasjon for ingeniører og teknologer har NITO jobbet for å ivareta sine medlemmers interesser i snart 100 år. Den visuelle identiteten skal bidra til å nå nye målgrupper og ivareta eksisterende medlemmer. Den bygger på NITOs røtter og viser samtidig en fremtidsrettet organisasjon. 

– Resultatet er en profil vi kan være stolte av, og som på en god måte reflekterer både styrken og fleksibiliteten vi ønsker å tilby våre medlemmer, fra unge teknologer til erfarne ingeniører, fortsetter Dalby.

Digital first

– Designkonseptet er tydelig forankret i NITOs kjerneverdier. Med en tydelig og distinkt kjerne, og med spillerom for variasjon, har vi skapt en tilgjengelig identitet, tilpasset for fremtiden, sier Henrik Josefsson, Head of Design i Publicis Kitchen, som har stått for utformingen av profilen.

Den visuelle identiteten har fått et komplett ansiktsløft med oppdatert logo, typografi, grafikk, fargepalett, bildestil, animasjon og merkevarehierarki. Alle elementene er skreddersydd for en bred kanalbruk, fra sosiale medier til trykksaker og digitale flater.

– Vi ønsket oss en identitet som appellerer til en ny generasjon og tydeliggjør engasjementet vårt for medlemmenes vilkår, faglige utvikling og trygghet i arbeidslivet, sier Emma Dalby, leder for markedsføring og merkevare i NITO.
– Vi ønsket oss en identitet som appellerer til en ny generasjon og tydeliggjør engasjementet vårt for medlemmenes vilkår, faglige utvikling og trygghet i arbeidslivet, sier Emma Dalby, leder for markedsføring og merkevare i NITO.

– Med en digital-first tilnærming har vi skapt tydelige rammer som vi er sikre på at vil gi NITO større gjennomslagskraft, spesielt mot yngre ingeniører og teknologer. Profilen bygger på en designfilosofi utarbeidet sammen med NITO og vil bidra til at organisasjonen kan ta en tydeligere posisjon som merkevare og fagforening, bli lagt merke til og fremme intern stolthet, legger Josefsson til.

Vil bygge tillit

Generalsekretær Egil Thompson ønsker at flest mulig ingeniører og teknologer skal forstå verdien i å organisere seg. Gjennom en tydeligere og mer konsistent profil, ønsker NITO å bygge synlighet og tillit hos både eksisterende og fremtidige medlemmer.

– NITO har en lang og stolt tradisjon, men vi må også tilpasse oss en verden i endring. Med en oppdatert profil som understøtter dette, skal vi tydeliggjøre posisjonen vår som den naturlige støttespilleren for ingeniører og teknologer gjennom livet, sier Thompson.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS