Jeg har fått veldig fine tilbakemeldinger på videoene, og de fleste sier at de nå skal stemme fordi de ikke vil være en «idiot», sier Sahal Mohamed.

Kampanjen traff blink hos flerkulturelle, unge velgere

Til nå er videoene sett 1,7 millioner ganger. 

Publisert

Kampanjen «Sahals valg» fra Egmont People har som mål å øke bevisstheten rundt kommune- og fylkestingsvalget og få opp valgdeltakelsen blant unge flerkulturelle nordmenn.

– Dette prosjektet har vært en veldig lærerik opplevelse, både det å få se mer av Norge og ikke minst lære mer om hvordan samfunnet vårt fungerer, sier Sahal Mohamed, som har hovedrollen i filmene, i en pressemelding. 

– Jeg har fått veldig fine tilbakemeldinger på videoene, og de fleste sier at de nå skal stemme fordi de ikke vil være en «idiot», fortsetter han. 

Prosjektet publiseres utelukkende på TikTok og er produsert med støtte fra Valgdirektoratet. 

Må rendyrke innholdet 

– Ingen orker å se belærende innhold. Da vi hentet inn Sahal til prosjektet, brydde han seg helt ekte ikke om valget, og det var kjempeviktig for oss at det var tydelig også i innholdet. Videoene er Sahals ekte opplevelse av å reise rundt i Norge og lære mer om lokalpolitikk, sier produsent i Egmont People, Henrik Hildre. 

– Vi visste at vi hadde en mulighet til å treffe helt ekstremt godt her med vår kompetanse, men da måtte vi rendyrke innholdet fullstendig mot målgruppen, fortsetter han.

Prosjektet er nå inne i siste uke av publisering, og videoene har blitt sett 1,7 millioner ganger. De hittil 11 videoene har blitt likt 65 000 ganger, og prosjektet har fått 1 500 kommentarer. 

– Alle kan kjøpe seg avspillinger på TikTok, og det er ikke spesielt dyrt. Men dersom man skal gjøre inntrykk på målgruppen og bli husket over tid, krever det ordentlig godt innhold. Den enorme mengden interaksjon, spesielt fra målgruppen, viser at vi har truffet godt der, avslutter Hildre. 

Powered by Labrador CMS