10 millioner i PR-verdi på 24 timer
Viralt på én dag i 13 land.
Da elbilladerselskapet Zaptec nylig annonserte sitt samarbeid med Polestar, ble pressemeldingen ført over i videoformat med mål om å engasjere bredere, og unngå «tomprat».
Selskapskommunikasjon trenger altså ikke å være en tradisjonell melding. Hva med en kreativ videoproduksjon med mål om å engasjere bredere, i stedet?
– Kommunikasjonsfilosofien vår er ganske enkel: hvis vi ber noen om å bruke av sin dyrebare tid på oss, så skal vi gi noe tilbake som gjør det verdt det. Vi vil ikke gi folk en grunn til å skrolle på seg senebetennelse.
Det sier Kjetil Hopland, innholdssjef i Zaptec og kreativ leder for produksjonen, i en pressemelding.
Se videoen lenger ned i saken.
13 land på én dag
I samarbeid med produksjonsselskapet Screen Story leverte de en annerledes kunngjøring om sitt nye partnerskap med Polestar.
Produsent Pål Berg Mortensen fra Screen Story satte pris på utfordringen:
– Vi liker når vi får en idé servert, og vi liker det enda bedre når vi får løse den. Mest av alt verdsetter vi å jobbe med folk som forstår hvordan man kan benytte video for å fange oppmerksomhet på en mer effektiv og kreativ måte.
Hopland er selv fornøyd med distribusjonen av selskapsmeldingen, som etter én dag ble spredt og plukket opp i 13 land, tilsvarende en PR-verdi på 10 millioner kroner et døgn etter publisering.
Resultatet taler for seg selv
Og hva med budskapet i pressemeldingen som ble plassert i en kreativ videoproduksjon?
Den gjorde det mer enn dobbelt så bra sammenlignet med gjennomsnittet av selskapets ti beste publiseringer på LinkedIn hittil i år.
Resultatet ekskluderer effekten av betalt distribusjon og verdien av at innholdet ble spredt av uavhengige på flere, ulike sosiale medier-plattformer.
Å supplere med kreativ kommunikasjon i egne kanaler må være en verdifull selvfølge, ifølge innholdssjefen.
– I en tid der tid er den eneste ressursen vi aldri kan få mer av, ser jeg på det som vår plikt å gi noe tilbake – å bruke den godt, engasjere og ikke fylle opp feeden med tomprat.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no