Elkjøp arrangerte hackathon for å bygge internkultur
– For å kunne utvikle organisasjonen på best mulig måte, og skape de beste handleopplevelsene for kundene, må vi starte med innsiden og involvere og lytte til folka våre.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Elkjøp arrangerte nylig en fire dagers hackathon for å lytte til sine medarbeidere, opplyses det om i en melding fra selskapet.
I følge Chief of Staff i Elkjøp Nordic, Stein Riibe, er dette er effektiv og verdifull måte å involvere de ansatte i organisasjonsutviklingen.
Med verktøy og metoder fra tech-verdenen benket 36 medarbeidere fra fire land og alle deler av Elkjøps nordiske organisasjon seg foran Teams i fire dager á fire timer i en digital hackathon. Hensikten var å fange essensen av hvordan det er å jobbe i selskapet og se hvordan internkulturen kan styrkes.
– Elkjøps 12 000 medarbeidere er den største og viktigste verdien vi har i møtet med fremtidig konkurranse. For å kunne utvikle organisasjonen på best mulig måte, og skape de beste handleopplevelsene for kundene, må vi starte med innsiden og involvere og lytte til folka våre, sier Riibe i meldingen.
Klekke ut idéer
Fjerde og siste dagen i hackathonet pitchet deltagerne ideer og konsepter til en jury bestående av konsernledelsen. De beste ideene blir nå brukt videre i Elkjøps strategiarbeid.
– Hackathon’et gikk over all forventning, med engasjerte medarbeidere som diskuterte, delte og klekket ut masse ideer. Arbeidsformen har overbevist oss, vanligvis ville en organisasjon av vår størrelse brukt langt mer tid og penger på å komme frem til det vi har klart disse fire dagene. Dessuten har intensiteten og involveringen som formatet legger til rette for gitt en utrolig følelse av fellesskap, på tross av at deltakerne har sittet hver for seg i ulike land, forteller Riibe.
- Involvere ansatte
Tidligere har en undersøkelse blant 3000 nordiske medarbeidere gitt selskapet innsikt i gap og muligheter for utvikling av strategi og kultur. For å forstå mer og involvere de ansatte i utforminger av løsninger, i tillegg til identifisering av utfordringer, falt valget derfor på en ny arbeidsmetode.
Riibe mener hackathon er et godt verktøy for å involvere ansatte tettere i organisasjonsutviklingen.
- Menneskene; tilstedeværelsen og tillit til kunnskapen og erfaringen vår er uten tvil den viktigste ressursen i dagens retail. Derfor er det uhyre viktig å beholde og tiltrekke nye talenter. Tech-metoden har gitt oss muligheten til å ta temperaturen på hvordan det er å jobbe i Elkjøp, og hvordan vi tar vare på medarbeiderne. Dette er verdifull innsikt vi tar med oss videre, avslutter han.