Elon Musk sin X-plattform blir stadig mindre populær blant nordmenn.

Nå flykter nordmenn fra Elon Musks X-plattform

Særlig kvinnene rømmer fra Elon Musk.

Publisert

Mange har lenge hatt mange meninger om Elon Musk, svært mange så opp til hva han fikk til med både Tesla og SpaceX. Men da han i oktober 2022 kjøpte Twitter for 44 milliarder dollar, startet det en del kontroverser. 

Blant annet sparket han nesten halvparten av sine ansatte, inkludert de fleste som jobbet med moderering og kommunikasjonsteamet. Mange mener nå at Twitter, som nå er døpt om til X, er en plass hvor hatprat og usensurerte videoer får florere fritt. 

Men det ble først internasjonalt oppstyr rundt han da han ble en nær alliert av Donald Trump. 

Den amerikanske presidenten har ansatt Musk for å lede DOGE, for å redusere sløsing i det amerikanske byråkratiet, hvor de har gjort en rekke kontroversielle grep. Musk har også hatt en del uheldige opptredener i det offentlige, blant annet en hvor det kan se ut som han gjør flere Nazihilsener.

Det har tidligere blitt meldt at salget av Tesla-biler har stupt, men nå rømmer altså nordmenn fra X.

Det viser tall fra IPSOS nyeste SoMe-tracker. 

Bare på noen måneder har det skjedd store endringer.

Siden høsten 2024 har 300 000 norske X-kontoer forsvunnet og den daglige bruken blant dem som har konto har stupt fra ti prosent til bare fem prosent.

Det betyr at det nå er 900 000 norske Twitter-kontoer igjen.

Før jul hadde 35 prosent av norske menn en X-konto og 20 prosent av norske kvinner det samme, nå viser tallene at det er 30 prosent menn og bare 11 prosent kvinner som har en konto. 

Og det er kvinner i alle aldersgrupper som nå rømmer fra Musks plattform. 

I aldersgruppen 30–39 år er det bare åtte prosent av kvinnene som nå har en konto på X, mot 21 prosent for bare noen måneder siden.

Blant kvinner 18–29 år har det gått fra 35 til 19 prosent. Også i de eldre aldersgruppene er det store endringer. 

Men det er en demografi som omtrent ikke har endret seg. Det er like mange kvinner i alderen 40–49 år som har en X-konto nå som før jul, 21 prosent. Her har andelen menn gått ned fra 30 til 28 prosent. 

En annen ting som er verdt å merke seg er at når det gjelder menn så er det og nedgang, om enn en liten nedgang, utenom i aldersgruppen 18–29. Der har fortsatt 49 prosent av norske menn en konto.

Blant de fem prosent av nordmenn med X-konto som bruker den daglig, er bruken klart høyest blant menn. Det er ni prosent av dem som bruker den daglig, mot bare to prosent for kvinner. Bruken er og høyest blant de yngste. I aldersgruppene 18–29 og 30–39 er den daglige X-bruken henholdsvis ti og ni prosent.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS