X tillater nazipropaganda – dette sier norske annonsører
Nazipropaganda florerte på plattformen på Den internasjonale holocaustdagen.
Mandag var det 80 år siden konsentrasjonsleiren Auschwitz ble frigjort av Sovjetunionens Røde armé og dagen er seinere blitt kjent som Holocaust-dagen.
Bare i den ene leiren ble det anslått at 1,5 millioner mennesker ble drept.
Om du brukte appen X på mandag ble du møtt av en rekke annonser fra en åpenbart nazistisk konto som hadde kjøpt annonseplass for en Nasjonal Samling-annonse fra andre verdenskrig. Kontoen inneholder og en rekke poster med åpenbare nazistiske referanser, tirsdagen er annonsen der fortsatt, da er det en kjent norsk høyreekstrem som har betalt for annonseringen, kan det se ut som.
Det er flere norske aktører som bruker X som annonseplattform, blant dem Wolt, Horde, Renteradar og CMC Markets.
– Vi står ikke ansvarlig
Alf Gunnar Andersen i Horde er klar på at de ikke støtter verken rasistisk eller nazistisk innhold.
– Vi står ikke ansvarlig for hva andre poster i sosiale medier. Åpenbart støtter vi ikke rasistisk innhold på X eller i andre sosiale medier, skriver han i en e-post.
Han forteller at X er en ny kanal for dem og at de ikke har datagrunnlag for å si hvor bra kanal det er for dem, enda.
Foreløpig tester de kanalen ut og har ingen planer om å trekke seg ut.
– Vi bruker sunn fornuft og følger med, men har foreløpig ikke gjort noen endringer i kanalmiksen, skriver han.
En rekke andre aktører velger å ikke bruke en kanal som X til å annonsere i.
– Denne kanalen fremstår ikke lenger interessant for oss. Det ville også vært en stor politisk belastning å være annonsør der, så det er 100 prosent uaktuelt, sier Fredrik Mellem i Europabevegelsen.
De har brukt over en halv million kroner på Facebook de siste fire årene, men sier de prioriterer Instagram og LinkedIn.
– Rystende
– Vi treffer antakelig noen her som vi ikke treffer andre steder. Så er vi også på disse to kanalene fordi vi her ikke opplever verken tekniske eller andre typer problemer med det, skriver han.
Emil Tan Engeset, kommunikasjonsdirektør i Den norske kirke, er sjokkert over at X slipper sånne annonser gjennom.
– Det er rystende når nazistisk propaganda blir glorifisert. Det viser at vi må fortsette å markere dager som den internasjonale Holocaust-dagen, og lære om de alvorlige konsekvensene som ekstreme holdninger kan få, skriver han.
Han forteller at de bruker både Meta men også Snapchat og TikTok.
– Dette avhenger av målgruppe og kampanje.
– Skremmende
Emma Giskås er kommunikasjonssjef i Arbeiderpartiet.
– At det sirkulerer annonser med nazistiske budskap, er skremmende. Vi følger tett med på utviklingen av, og på, alle de store, digitale flatene, skriver hun i en e-post.
Hun forteller at Arbeiderpartiet har valgt Facebook, Instagram og Snapchat som de viktigste kanalene å være til stede på, fordi det er de største plattformene og det er her de treffer flest mulig velgere.
De har annonsert på X i forbindelse med valgkampene i 2015 og 2017.
– Kanalen har vært nedprioritert siden 2023 da vi opplever å nå flere i våre målgrupper på andre kanaler. Vi kommer ikke til å annonsere på denne kanalen fremover, skriver hun.
I Power sier de at de er opptatt av å nå ut til flest mulig kunder, og har derfor konsentrert SoMe-annonsene til Meta.
– Ingen erfaring med X
– Vi har ingen erfaring med å bruke X som kanal for annonsering, og vi er heller ikke aktive i denne kanalen. Vi vurderer ikke dette som en aktuell kanal for å treffe våre kunder, skriver PR- og kommunikasjonssjef, Silje Ensrud.
Pressvakt i Tine, Ida Bjørnstad Vrangen, sier de har en konto på X.
– TINE har en konto på X i dag, men bruker den ikke aktivt til å dele innhold. Som en naturlig del av arbeidet med sosiale medier, har vi valgt ut noen prioriterte kanaler der vi ser størst verdi i å være mer aktive. Det handler blant annet om hvilke kanaler flest forbrukere er tilstede på og hvor de bruker tiden sin, skriver hun.
Andre aktører, som Elkjøp, vil ikke svare på spørsmål rundt dette.
Renteradar og CMC Markets har ikke svart på våre henvendelser, Wolt måtte få bistand fra sentralt hold og har ikke hørt fra seg igjen. Aktører som LO, Morgenbladet, Møller Mobility Group og Unicef har heller ikke svart på våre spørsmål.
KOM24 har forsøkt å få en kommentar fra X, men har ikke fått svar på vår henvendelse.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no