Flere har sluttet i Bloom på kort tid. Dette sier sjefen om situasjonen
Camilla Forberg snakker om situasjonen i det nye byrået etter at de nedslående økonomiske resultatene hos eierne deres ble kjent.
– Det er alltid synd å miste dyktige kolleger. Det er naturlig at en organisasjon som er i endring, også opplever at noen ønsker seg nye utfordringer, skriver Camilla Forberg i en e-post til KOM24.
Hun har siden mai i fjor ledet byrået Bloom, som sammen med PR-byrået WergelandApenes, teknologibyrået Oculos, 11:11 og AI-selskapet MediaCatch er en del av Ahead Group Norge.
Ahead Group Norge eies igjen av Aller Media. Tidligere i januar la det danskeide mediekonsernet frem nordiske regnskapstall som viser at de har store økonomiske utfordringer.
Den siste tiden har flere valgt å forlate Bloom. Ane-Kamilla Eriksen og Silje Thoresen dro for å starte sitt eget byrå, mens kreativ leder Kristian Schøning-Kristiansen også sluttet etter uenigheter med Forberg.
I tillegg har Terje Gulbrandsen, Anette Johnsrud Larsåsen og Celine Finnøy sluttet. Ifølge hjemmesiden deres er det 70 ansatte i Bloom.
– Vi bruker dette som en anledning til å bestemme oss for hvordan vi kan styrke Bloom fremover, både som arbeidsplass og som partner for kundene våre. Forandring er krevende, men det gir også muligheter for å bygge noe enda sterkere, skriver Forberg i e-posten.
Uenig om veien videre
Kristian Schøning-Kristiansen uttalte forrige uke at uenighetene med Forberg gikk på retningen Bloom skal ta framover, men han ville ikke si noe konkret om hva dette handlet om.
– Kristian og jeg har hatt gode diskusjoner om veien videre og hvilke krav som må oppfylles for å levere relevant kreativitet på dagens premisser og på Blooms posisjon som et merkevare, og markedsføringsbyrå. Jeg ønsker Kristian alt godt i det han gjør fremover, skriver Forberg.
På spørsmål om han og de andre som har sluttet vil bli erstattet, opplyser hun om at de gjør grep for å styrke fokuset på kreativitet i byrået ved at tre fagdisipliner nå slås sammen til én enhet, for å skape et større og mer samlet miljø under navnet Kreativ Utvikling.
Dette innebærer at film, kreativ avdeling, retail og produksjon vil jobbe enda tettere sammen internt i Bloom.
– Tidligere SMFB Factory og Nova Vista-sjef Stine Langehaug blir leder for den nye fagenheten. Sammen med Stig Bjølbakk som kreativ leder og Elle-Beth Lønnestad som kreativ produsent for film og animasjon skal hun sørge for at det kreative står i høysetet i alle Bloom sine prosjekter og leveranser.
- Stig Bjølbakk fortsetter som kreativ leder, en rolle han har hatt hos oss både i Nova Vista og fra oppstarten av Bloom, legger Forberg til.
Flere kulturer
Før Bloom så dagens lys, besto Ahead Group av åtte byråer. Hyper, Elg, Clay, Nova Vista, Varejo og Pop Film ble alle historie som følge av endringene.
Forberg erkjenner at det ikke er lett å samle så mange byråer under samme paraply.
– Å samle ulike kulturer er en prosess som tar tid, og det krever tålmodighet og innsats for å finne det vi kan kalle «Bloomkulturen». Det er noe vi må ha respekt for. Vi har allerede kommet et godt stykke på vei, vi har skapt nye møteplasser, etablert felles verdier, og det merkes at vi stadig blir bedre sammen, skriver hun.
Hun legger til at det er en kontinuerlig reise som de antageligvis aldri blir helt ferdige med. Samtidig skriver hun at de har tatt flere konkrete grep for å sikre bedre kommunikasjon og samarbeid, uten å gå inn på hva disse innebærer.
– For meg handler en sterk felles kultur om én ting: at vi sammen skaper fantastiske kundeopplevelser og en arbeidsplass vi er stolte av. Det er en utvikling som alltid vil fortsette, og det er kanskje nettopp det som er så fint.
– Ikke slik i Norge
Regnskapstallene fra Aller Media viste at den samlede nettoomsetningen til Ahead Group har opplevd et fall i nettoomsetning på 54 millioner norske kroner, samtidig som underskuddet øker fra 70 til 89 millioner kroner.
– Hva tenker du om de tallene?
– Tallene det refereres til er ikke norske tall så det må ikke skapes et inntrykk av at dette er situasjonen hos oss i Norge. Tallene er samlede nordiske tall for alle våre 16 byråer i Norden og for regnskapsåret 23/24. Bloom startet opp i juni 2024, som gjør at vi ikke har noe relevant regnskap for Bloom å referere til på en god stund ennå, svarer Forberg.
Hun skriver at de har hatt en positiv utvikling i byråinntekt siden oppstarten, og at hun er stolt av eierne og Ahead-sjef Kjetil Skogly som har «villighet og kraft til å investere betydelige summer for at de på sikt skal ta den posisjonen de ønsker».
– Vi er offensive, og jeg tenker at det er deilig at noen sørger for at det fortsatt spirer og gror i den norske byråbransjen. Vi som alle andre bransjer trenger nye tanker.
Da hun kom til Bloom, var det helt uten erfaring fra å jobbe i byrå.
– Jeg tror det er en stor fordel å komme inn med et nytt blikk. Erfaringen min fra kundesiden har hjulpet meg med å forstå hva kundene våre faktisk trenger, og hvordan vi kan levere verdi på en måte som gir mening for selskapet vi jobber med. Samtidig har jeg stor respekt for byråfaget, og det har vært viktig for meg å lære av de mange erfarne byråfolkene i Bloom.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no