Kristian Schøning-Kristiansen avslutter sitt arbeidsforhold i Bloom Oslo etter to år som en del av byråets ledelse.

Går av som kreativ leder etter uenigheter med Bloom-sjefen

Avgjørelsen kommer i forbindelse med en strategisk omstilling i selskapet, der ulike syn på retningen fremover har vært en del av dialogen.

Publisert

– Jeg har ikke lyst til å gå i detalj, men det handler om retningen og det Camilla (Forberg, ny byråleder i Bloom, red. anm.) ønsker å bygge, og fokus på det kreative produktet. Hun er tydelig på hva hun har lyst til å bygge, og dette er starten på den nye strategien. For min del passer det perfekt å gå videre og fokusere på det jeg brenner for, sier Kristian Schøning-Kristiansen til KOM24.

Schøning-Kristiansen startet i det som tidligere var Hyper, før det i mai 2023 ble slått sammen med Elg, Clay, Nova Vista, Varejo og Pop Film til det nye byrået Bloom.

– Det har vært spennende å være med på en reise som både har involvert store strukturelle endringer og krevende strategiske valg. Jeg er stolt av hva vi har fått til, spesielt innen utviklingen av kreative løsninger som balanserer innsikt, strategi og målbare resultater, sier han.

Gjennom sin rolle i Bloom har Schøning-Kristiansen hatt ansvar for den kreative retningen og bidratt til å forme et solid fundament for selskapets strategiske satsning på markedsføring.

Uenighet om strategi

Til KOM24 utdyper Schøning-Kristiansen at avgjørelsen om å forlate Bloom bunner i uenigheter om veien videre for byrået.

Camilla Forberg, byråleder i Bloom.

Han understreker at prosessen med å forlate selskapet har vært ryddig og preget av gode samtaler.

– Det har vært kjempebra og ryddig. Vi forlater hverandre som venner. Det har vært gode samtaler og en inkluderende prosess. Det har ikke vært noen problemer i det hele tatt, forteller Schøning-Kristiansen.

Åpen for nye muligheter

Etter en hektisk karriere er han nå opptatt av å bruke tiden klokt før han bestemmer seg for sitt neste steg.

– Jeg elsker å skape og lage kreative løsninger for kundene som løser masse forretningsproblemer, bidrar til å endre holdninger og selge varer. Så at det blir markedsføring og kommunikasjon, det er 100 prosent sikkert. Hvor og hva, det er jeg åpen for, sier han.

Han påpeker at han tidligere har gått rett fra én jobb til en annen, men denne gangen ønsker han å bruke litt tid før han bestemmer seg.

– Jeg har alltid vært typen som går rett fra én jobb til den neste – ut på mandag, begynne på tirsdag. Men nå skal jeg prøve å se om jeg klarer å holde to uker fri og virkelig tenke over hva jeg vil, forteller han.

Han legger til at han er åpen for mange muligheter:

– Om det er i et sterkt kreativt byrå, på kundesiden eller i en helt annen rolle, det vil tiden vise. Så lenge jeg får være med på å skape noe bra, er jeg fornøyd.

Blooms utfordringer

Når det gjelder Bloom, mener Schøning-Kristiansen at deres største utfordring fremover blir å etablere seg som et tydelig og unikt alternativ i markedet.

– Blooms største utfordring fremover er den samme som for alle nyetablerte miljøer: å bli synlige med et tydelig verdiforslag. Det er den store akilleshælen – å vise hva man står for og hva man ønsker å oppnå. Det er oppgaven de nå må løse, sier han.

Byråleder Camilla Forberg beskriver Schøning-Kristiansen som en viktig ressurs for selskapet og takker ham for innsatsen.

– Jeg takker Kristian for de fine diskusjonene, hans kloke refleksjoner og for alt han har gjort for å bidra til å bygge Bloom. Vi er veldig takknemlige for hans innsats og det sterke fundamentet han har vært med på å etablere, sier Forberg i en pressemelding.

Bloom har som mål å styrke sin posisjon som et kundeorientert markedsføringsbyrå med dyp forretningsforståelse.

– Alle kan si de har forretningsforståelse, men det som gjør Bloom unike, er vår brede erfaring fra kundesiden. Vi forstår hva som kreves for å jobbe med høy intensitet, stramme budsjetter og krevende mål – og vi vet hvilken standhaftighet som skal til for å bygge sterke merkevarer og oppnå god lønnsomhet, avslutter Forberg.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS