Ståle Lindblad mener Elon Musk ikke er den rette mannen til å redde Twitter.

MENINGER:

Hvorfor Musk ikke vil klare å fikse Twitter

«Elon Musk er en supersmart fyr, som har bidratt til å løse verdensproblemer. Likevel er det ingenting som tyder på at Musk kan fikse Twitter, og grunnen er ganske åpenbar. », skriver Ståle Lindblad.

Publisert

Det er ingen tvil om at Musks kjøp av Twitter var en veldig dårlig deal, og at han er enig i det selv. Men Elon Musk er ikke typen som gråter over spilt melk. Han har vært på kanten av stupet flere ganger før, men har kommet seg ut av problemene som en vinner hver gang. Han er intelligent, han er uredd og han er sta. Der for har han klart å sende gjenbrukte raketter ut i verdensrommet, og gjøre elbilen til et reelt alternativ til bensin og diesel.

Men de egenskapene som har gjort Musk til verdens rikeste mann, er de samme egenskapene som gjør at han ikke klarer å fikse Twitter

Hvis det eneste du har er en hammer, ser alle problemer ut som spiker.

Helt andre problemer

I SpaceX og Tesla var nøkkelen til suksess å utvikle ny, banebrytende teknologi. Begge selskapene måtte løse teknologiske problemer som ingen hadde klart før dem. Det var bokstavelig talt rakettforskning.

Både Musk og ingeniørene hans var motivert til å gjøre alt som skulle til for å komme i mål. De jobbet hardt, de jobbet lange dager, de sov på kontoret, de trosset alle som mente at de ikke ville klare det og de lyktes til slutt.

Twitter har helt andre problemer enn SpaceX og Tesla. Twitters problem er først og fremst at de er en ganske liten plattform, og at de har et litt frynsete rykte blant annonsører. Derfor har Twitter stort sett tapt penger. Kun to av de 16 årene siden lanseringen har de gått med overskudd.

En av grunnene til at Twitter er små, er at de ikke har vært så opptatt av produktutvikling. Med noen få unntak, har Twitter de samme funksjonene i dag som den hadde for ti år siden. For oss som liker Twitter for det den er, er det positivt, men det tiltrekker ikke mange nok nye brukere. Det går oppover, men ikke fort nok.

Frynsete rykte

I tillegg til å være små, har Twitter også hatt et litt frynsete rykte blant annonsører. Det handler både om at Twitter har tillatt mye innhold som annonsører ikke liker, og at effekten av Twitter-annonser ikke har vært like bra som andre plattformer. En ringerunde blant 15 av de største annonsørene i Norge viste at ingen av dem annonserte på Twitter, heller ikke før Musk overtok som eier.

Når Musk bruker samme medisin til å fikse Twitter som han brukte i SpaceX og Tesla, har det ingen effekt. Det hjelper ikke å jobbe med teknologien når teknologien ikke er problemet. Musk skryter av å ha redusert responstiden på Twitter-serverne med 400 millisekunder, men det betyr ingenting for annonsørene eller mulige nye brukere.

Det er lett å motivere ingeniører til å jobbe hardt og lenge for å løse verdensproblemer. Det er ikke like lett å motivere dem når målet er å styrke Elon Musks ego.

Musk har nok rett i at det var alt for mange ansatte i Twitter, men det han gjorde var å kaste barnet ut med badevannet. I tillegg til å sparke mange overflødige, endte han også med å sparke mange nøkkelpersoner. I tillegg sluttet enda flere nøkkelpersoner i protest. I stedet for å sitte igjen med et veltrimmet elitelag, er Elon Musks Twitter en litt mindre utgave av den samme gjengen som ikke har klart å gjøre Twitter til en suksess hittil

Det handler ikke om ytringsfrihet

Et av Musks hovedargumenter for å forandre Twitter er «ytringsfrihet». Denne besettelsen med å fjerne alle regler er kanskje hans største problem.

Twitter har alltid hatt et ganske avslappet forhold til moderering av innhold. De er en av få plattformer som godtar pornografi, og de så lenge gjennom fingrene på trakassering og hatprat. Først etter alt bråket om valget i USA og pandemien, ble de tvunget til å ta mer ansvar for innholdet på plattformen.

Det avslappede forholdet til tvilsomt innhold har gjort at annonsører har vært forsiktige med å promotere merkevarene og produktene sine på Twitter. Hvem har vel lyst til å betale for å klistre logoen sin mellom QAnon-konspirasjoner og løgner om valgfusk. Modereringen av innhold var et steg i retning av å bli en mer attraktiv plattform for annonsører.

Når Elon Musk nå åpner stengte kontoer og fjerner moderering av innhold på Twitter, så er det et stort steg tilbake til det Twitter var tidligere; en plattform med et frynsete rykte blant annonsører. En plattform mange annonsører ikke ønsker å bli forbundet med.

Du og jeg vil nok ikke merke så stor forskjell. Vi følger de vi følger, og har den feeden vi selv velger å ha. Men for annonsørene, de Twitter lever av, betyr det mye.

Er Twitter uten regler vil heller ikke tiltrekke seg mange nye brukere. Bare se på de alternative plattformene, som Parler, Gettr og Truth Social. De har et knøttlite publikum, og fungerer som ekkokamre. Folk flest ønsker seg ikke mer ekstremt innhold og ekkokamre. Folk flest ønsker seg en sivilisert dialog med vanlige mennesker.

Twitter trenger en pause fra Elon Musk

Det beste Elon Musk kan gjøre for Twitter nå, er å bruke mer tid på SpaceX og Tesla. Twitter trenger en pause fra Elon Musk.

Kanskje kan Twitter klare å gjenoppbygge tilliten blant annonsørene. Kanskje kan de utvikle spennende funksjoner som tiltrekker nye brukere. Kanskje kan de finne nye inntektsstrømmer. Men for å klare de må de få tid, og de må ha en ledelse som tenker langsiktig og helhetlig. En ledelse som ikke er drevet av en besettelse og som «skyter fra hofta».

Elon Musk har vært i en slik situasjon før, da han var sjef for X.com, det som senere ble PayPal. Etter å ha nesten kjørt selskapet i grøften, fikk han sparken som sjef av sine medgründere og investorer. Uten Musk ved roret ble PayPal en milliardsuksess, og la grunnlaget for formuen han bygget SpaceX og Tesla med. Den samme Musk-pausen er det Twitter trenger nå.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS