TikTok satser på utdanning: Skal lokke flere unge kvinner til tech-bransjen
Lanserer tech- og entreprenørkurs i samarbeid med ideell organisasjon.
Det nye tech- og entreprenørkurset er utviklet i samarbeid med den ideelle organisasjonen Geekgirl Meetup.
Målet er å tiltrekke flere kvinner til teknologibransjen og ruste dem med nyttige verktøy og et sterkt nettverk.
Kvinner underrepresentert
Kurset er gratis og retter seg mot 40 deltakere i alderen 18–25 år fra Norge, Sverige, Danmark og Finland.
– I dag vet vi at mangfoldige organisasjoner har en tendens til å være mer kommersielt vellykkede, likevel er kvinner fortsatt underrepresentert innen teknologi og blant oppstartsgründere, sier Liv Sandberg, daglig leder, Global Business Solutions, Norden og Sentral Europa hos TikTok, i en pressemelding.
Hver deltaker vil også bli koblet sammen med en støttende mentor basert på deres interesseområde.
Deltakerne inkluderer danske internettentreprenøren, Ida Tin (Clue), svenske industriell designer Cecilia Hertz (Nasa, ESA), Cambridge doktorgradskandidat og TikTok skaper Eleonora Svanberg, norske oppstartsentreprenør Lalla Coulibaly, og finske tech kommunikator Salla Kettunen, blant annet.
– Vi er utrolig stolte og glade for å samle så mange fremstående kvinnelige eksperter fra de fire landene, som deler sin kunnskap og erfaring som foredragsholdere og mentorer i TechElevateHER, sier Heidi Harman, Head of Strategic Partnerships hos GeekGirl Meetup og avslutter:
– Deres engasjement er avgjørende for å inspirere og støtte den neste generasjonen av unge kvinner innen teknologi og entreprenørskap.