Therese Johaug mener ski-profilene må by mer på seg selv.

Sponsor-trøbbel i skisporten:

Stjernen mener utøverne må gå i seg selv

Skiforbundet har mistet flere viktige samarbeidspartnere på sponsorsiden. Nå etterlyser en av de største stjernene handling fra utøvernes side.

Publisert

– Alle sammen må bare innse at vi er i en ny epoke. Vi må bidra. Vi som utøvere har et ansvar for sporten, vi også. Vi har et ansvar for å legge ut bilder, vi må forstå at det stilles høyere krav, sier Therese Johaug i et intervju med VG.

Forrige uke ble det klart at Equinor avslutter samarbeidet sitt med Skiforbundet. Sparebank 1 har også trukket seg som sponsor tidligere i år.

Flere har kritisert vinteridretten og langrennssporten for å ha for få store profiler, sammenlignet med andre idretter. 

Adressa-kommentator Birger Løfaldli er blant dem som mener dette er noe av årsaken til at skisport ikke er like attraktivt å sponse som før.

Johaug mener utøverne blant annet bør bli flinkere til å by på seg selv i sosiale medier. Det samme mener også tidligere langrennsløper Martin Johnsrud Sundby.

– I dag forventer sponsorer de tingene. Nå har sosiale medier kommet for fullt. Hele samfunnet er slik nå at man skal dele mer av det du gjør. Det som var før er virkelig historie. I dag må vi tenke fremtiden, sier Johaug til VG.

Forrige uke varslet Cathrine Instebø, som er daglig leder for langrenn, at det kan komme endringer i måten de jobber med sponsorer på.

– Dette er en del av hverdagen i norsk idrett. Noen avtaler vil alltid gå ut, mens nye aktører står klare for å bli en del av fellesskapet i langrennsfamilien. Vi har som mål å sikre minst like store inntekter i årene framover, men kanskje skal vi rigges litt annerledes rundt sponsorsammensetningen, sa hun.

Equinor avviste på sin side at skisporten er blitt mindre attraktiv som sponsorobjekt. De begrunner avgjørelsen sin med at de skal endre kurs i sponsorarbeidet sitt.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS