SpareBank 1 oppfordrer folk til å handle julegavene lokalt
I disse dager ruller SpareBank 1s aller første julefilm over skjermene.
Sammen med Morgenstern og Harald Zwart har de lagd en julekampanje som hyller lokalsamfunnene som gjør hele Norge til et levende og bærekraftig sted å bo.
– Vi ønsker å bidra til levende lokalsamfunn i hele Norge. Førjulstiden er en perfekt anledning for å skape liv, røre og inntekter for det lokale næringslivet, sier Monica Jacobsen, fagleder av markedsaktiviteter og innhold i SpareBank 1, i en pressemelding.
Det å handle lokalt handler like mye om å støtte de små butikkene på Grünerløkka, i gamlebyen i Fredrikstad (hvor filmen er spilt inn), eller på Senja.
– Håpet er at flere ser verdien av å komme seg ut i de lokale handlegatene, treffe folk, kjenne på julestemningen og bruke de lokale butikkene, forteller Klaus Nystad, kreativ leder i SpareBank 1.
Også denne gangen møter vi de tre bankrådgiverne fra tidligere reklamefilmer, som nå bestemmer seg for å lage en «magisk julefilm» for å få folk til å handle lokalt. Ideen om en julete reklame om lokal julehandel, kom fra Ester Hellum og Jørgen Bøhle Bakke, kreativt team i Morgenstern.
– SpareBank 1 er opptatt av at Norge trenger bærekraftige lokalsamfunn. Det sier seg selv at vi må bruke lokalt næringsliv i stedet for å sitte i hver vår sofa og handle fra nettgigantene. Vi lot oss derfor inspirere av de mest julete julereklamene vi kjenner, for å vise hva som skjer i en liten, lokal handlegate når lysene tennes og folkene strømmer til. Harald Zwart tente på ideen, og med en gammel buss, et par tusen julelys og masse blide statister fra Fredrikstad, skred vi til verks, forteller teamet fra Morgenstern.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no