#MinJobb
Byrålederen hyller kampanje: – En enkel idé som jeg gjerne skulle ha kommet opp med selv
I dag kan du bli litt bedre kjent med Eva Wiken i Vild.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Med spalten #MinJobb ønsker KOM24 å få kommunikasjonsfolk til å snakke om jobben sin, hva som inspirerer dem i arbeidet, hvilke utfordringer som finnes i bransjen - og hva som er god kommunikasjon.
I dag er det byråleder og kreatør Eva Wiken i Vild som svarer på spalten.
– Hva er tittelen din - og hva går jobben din ut på?
– Jeg er kreatør og byråleder. Som kreatør jobber jeg mye med utvikling av kampanjer – fra strategi og idé til produksjon av materiell. Som byråleder har jeg ansvaret for å lede byrået i riktig retning og å sørge for at vi får bada nok. Til dette får jeg god bistand fra resten av gjengen i Vild.
– Hva liker du best med jobben din?
– Kollegaene mine er veldig bra folk som genererer energi og gjør hverdagen morsom. Det er sjelden feil med mandag. I Vild jobber vi med et bredt spekter av kunder som Höegh Eiendom, Amnesty, Høyskolen Kristiania og Oslo Fushion Festival. Denne miksen gjør hverdagen variert, og det er veldig inspirerende å jobbe med merkevarer som satser og tenker fremover.
– Hvilke arbeidsoppgaver liker du minst?
– Alt som har med Microsoft Office å gjøre. Å lage maler i Word, Powerpoint og lignende gjør at jeg får utslett og må legge meg ned. Da jeg fant ut at det finnes egne firma som lager maler for Office-pakken ble jeg så enormt glad. Da kan jeg gjøre min jobb i Adobe-programmene og så har vi samarbeidspartnere som er eksperter i Office. Det er helt nydelig.
– Hvorfor ville du jobbe med kommunikasjon?
– Det er vel det faget som har ligget mest naturlig for meg. Da jeg gikk tegning form og farge på videregående visste jeg allerede da at jeg ville jobbe med kommunikasjon. Jeg ringte til noen reklamebyrå og spurte hvor det var best å studere om jeg ønsket å jobbe som ad. Etter noen enstemmige råd ble det art direction ved Westedals og senere grafisk design på samme skole. Felles for begge fagfeltene er at jeg blir drevet av å utvikle løsninger som skaper engasjement og vekker følelser, og ikke minst som når målene vi setter oss.
– Hvem inspirerer deg i kommunikasjonssektoren?
– Det er mange. Jeg blir inspirert av andre designbyrå som lager smarte og velfungerende identiteter, av merkevarer som tør å skille seg ut, av tekster som blir til bilder og av kampanjer som rører meg. Oslo Kommune sin identitet er noe jeg omgir meg med ofte. Hver gang jeg ser den tenker jeg på hvor godt denne store identitesjobbben fungerer i alle flatene. Det er rett og slett en bunnsolid og jobb utført av Knowit (da Creuna). Og så må jeg trekke frem Also Known As. De jobber i en krysning mellom design, film og foto og det ser ut til å være en god kombo!
– Hva gjorde deg sist imponert i kommunikasjonsfaget?
– Kampanjen «Might Be Coming Soon» traff meg. Kampanjen skulle forhindre at små nisjebutikker forsvant til fordel for store butikkjeder. Hjemmesnekrede bannere med Burger King og andre kjente merkevarer sine logoer ble hengt opp på fasaden over nisjebutkker i Oslo med budskapet «Might Be Coming Soon». Denne kampanjen var godt timet med budskapet sitt. En enkel idé som jeg gjerne skulle ha kommet opp med selv.
– Hva er god kommunikasjon?
– For meg er det å skape engasjement og å vekke følelser hos målgruppene. Hvordan man løser det kan være så mangt.
– Hva mener du er den største utfordringen for din bransje fremover?
Trendene og utviklingen i de sosiale kanalene går raskt, så her må vi følge med i timen for å holde følge med de yngre målgruppene. Og ikke minst hvordan vi bruker verktøyene best mulig når retningslinje for annonseringen endrer seg. Det er heldigvis spennende å følge med på utviklingen!
- Flere svar på #MinJobb finner du her.