JULEPRATEN
Westerveld i Vipps: – Jeg tror 2022 blir året der kommunikasjonsfolk kommer til å slutte å sende ut pressemeldinger
I tillegg til spådommer for 2022, avslører han hvilke tre bransjekollegaer han gjerne inviterer på middag.
Denne artikkelen er over to år gammel.
KOM24 har stilt seks spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om året som har gått, og hva de gjør denne julen.
I dag er det leder for Mennesker og Merkevare, Even Westerveld i Vipps som svarer i julepraten.
– Hva gjør du i julen?
– Etter å ha vært i isolasjon med covidsyke barn i 14 dager nylig, var jeg veldig klar for å møte folk igjen til jul – men med ny nedstenging får vi holde hverandre med selskap her hjemme litt til ser det ut som. Julen tilbringes med familie i Moss og på fjellet. Og med puslespill – så mange brikker som mulig – som vi legger fra midnatt julaften og så må vi være ferdig før nyttår. Alle måltider inntas på duk over brikkene.
– Hva vil du anbefale andre å lytte til/smake på/lese/se eller høre denne julen?
– Jeg har blitt helt avhengig av Michael Barbaro og «The Daily». Hans samtaler med de kunnskapsrike journalistene i New York Times er utrolig lærerike, og selv temaer som er ganske langt unna mitt daglige interessefelt – blir spennende. At logistikkproblemene på verdenshavene kunne fengsle meg gjennom en hel trikketur hadde jeg ikke trodd. Men det kunne de altså.
– Hva er det morsomste du har opplevd dette året?
– Det skal ikke mye til å glede en trebarnsfar i tidsklemma, men det aller morsomste i 2021 må være første dagen på kontoret etter at vi åpent opp igjen. Det var en sterk følelse av første skoledag for voksne, og siden vi har ansatt 111 nye vippsere gjennom pandemien var det ekstra hyggelig å hilse på hverandre i levende live.
– Du får invitere tre bransjekollegaer på middag. Hvem inviterer du og hvorfor?
Jeg vil aller helst spise middag med folk jeg kan lære noe av, men som ikke er belærende. Jeg ville invitert Eva Sannum, Bent Høie og Scott Allan i Try Råd.
– Hva husker du best fra kommunikasjonsåret 2021?
– Jeg føler at 2020 og 2021 glir over i hverandre – men for meg står Raymond Johansen igjen som en av de sterkeste kommunikatørene vi har. Både da vi i Oslo holdt stengt lenger enn de fleste andre, da vi åpnet opp igjen – og nå når vi må stenge ned igjen. Skal du få med deg folk på enda en dugnad, må du strekke deg langt i å vise forståelse og identifisere deg med vanlige folk. Så langt klarer Arbeiderpartiets folk på Rådhuset den balansen bedre enn de i Regjeringskvartalet. Men så har de jo også mer enn ett års lenger trening.
– Hva tror du vil prege kommunikasjonsbransjen i 2022?
– Jeg tror 2022 blir året der kommunikasjonsfolk over alt kommer til å slutte å sende ut pressemeldinger – og bli digitale. La mediene bruke de knappe ressursene de har på å drive kritisk og viktig journalistikk – og så kan vi som har noe på hjertet fint nå ut til kunder og folk i andre digitale kanaler. Da får vi både trafikken, dataene og relasjonen med kundene og brukerne.