Fredrik Saltbones, Iteo. Med penger i hånden.
Fredrik Saltbones mener LinkedIn kunne vært mer interessant om folk brukte plattformen til å diskutere mer. Bildet er hentet fra hans siste innlegg.

Fredrik mener LinkedIn er fullt av «intetsigende heiameldinger»

Fredrik Saltbones har startet #Fredagensparodi, der har harselerer med LinkedIn.

Publisert

Fredrik Saltbones jobber som innholdsrådgiver i Iteo.

Som mange andre i bransjen har han en profil på LinkedIn, men Saltbones bruker plattformen på en litt annen måte enn mange andre.

Han har startet #Fredagensparodi, der han gjør narr av innleggene folk legger ut på LinkedIn.

– Ideen har utviklet seg ubevisst, egentlig. Jeg jobber mye med LinkedIn og leser derfor mye av det som deles der. Det er masse bra og interessant, men også mye intetsigende. Inspirert av det kom jeg på en del ideer til teite, banale og pompøse ting jeg kunne publisert på LinkedIn. Så bestemte jeg meg bare for å legge det ut som parodi-innlegg, i håp om at noen ville kjenne seg igjen og le litt, sier Saltbones til KOM24.

Heiagjeng

Han mener det har utviklet seg en kultur på plattformen, der folk heier fram andre og i liten grad engasjerer seg i reelle debatter.

– Egentlig synes jeg LinkedIn har veldig mye bra ved seg. Det er det mest interessante sosiale mediet for meg. Jeg er ikke så interessert i å dele masse fra privatlivet mitt, slik folk gjerne gjør på Facebook og Instagram. Jeg liker å diskutere fag, og potensialet for det er jo stort på LinkedIn.

Saltbones har en fortid fra mediebransjen, og har jobbet som journalist i VG, Aftenposten og Adresseavisen.

– LinkedIn kunne vært en god diskusjonsarena der man utfordret hverandre. Da jeg jobbet i Aftenposten var vi for eksempel veldig glad i å drive med konstruktiv kritikk av hverandre, og det var høy takhøyde for å påpeke ting som kunne vært bedre. Den døra er liksom ikke så åpen på LinkedIn. Der skal du først og fremst heie.

Flere grunner

Han understreker at han skriver parodiene sine for moro skyld, og at flere har gitt han tilbakemeldinger om at innleggene er morsomme. Ingen har så langt sagt at de føler seg truffet.

– Responsen så langt har vært veldig god. Mange latter-emojier og utelukkende positive tilbakemeldinger. Det er tydelig at mange legger merke til det samme som meg.

Saltbones holder også kurs i LinkedIn gjennom sin arbeidsgiver.

– Det er en kjempefin kanal, men algoritmene er ganske enkle. Det er en mal på hvordan man kan gjøre ting for å få oppmerksomhet, og den har mange fått med seg.

– Algoritmene legger opp til at brukerne belønnes for å være aktive og dele innlegg ofte. Og det er jo begrenset hvor ofte man har noe interessant å si. Algoritmene klarer ikke helt å finne og belønne de innleggene som faktisk bidrar med nye perspektiver.

Ønsket hans med #fredagensparodi er først og fremst å bidra med litt humor i feeden til folk, men det ligger litt alvor i bunn. 

Han har et håp om at LinkedIn kan bli en kanal for faglig diskusjon, ikke bare et sted der folk heier ukritisk på hverandre.

Tilstedeværelsen på LinkedIn varierer også fra bransje til bransje. Saltbones sier at markedsførere og kommunikasjonsfolk setter sitt preg på plattformen.

Et LinkedIn-innlegg etter oppskriften skal ifølge Saltbones ha et bilde av deg selv og en punktliste med noen råd. Også må man huske på å svare på alle kommentarene man får.

– Kulturen blir preget av hvem som er aktive på LinkedIn. Det er ganske få journalister, for eksempel, men mange fra kommunikasjonsbransjen. Nå generaliserer jeg sikkert litt, men mange kommunikasjonsfolk er vant til å snakke ting opp, og det er ikke like naturlig å utfordre og diskutere åpent. Jeg mener man burde gjøre det mer. Da ville LinkedIn vært et mer interessant sted.

Powered by Labrador CMS