Til venstre ser du Go-Aheads reklamefilm, mens det til høyre er hentet fra en video på VGs Instagram-profil.

Aper etter VG: – Mange sliter med å skille journalistikk og annet innhold fra hverandre

Togselskapet Go-Ahead er åpne om at de etterligner redaktørstyrte medier.

Publisert

– Målet er å få folk til å velge det mest bærekraftige transportmiddelet – og kanskje dra litt på smilebåndet samtidig.

Det sier Julie Søntvedt, markedsansvarlig i Go-Ahead Nordic, til KOM24.

Selskapet, som er ett av flere som kjører person- og godstog på den norske jernbanen, lager reklame der de etterligner videoene til redaktørstyrte medier på Facebook.

Flere likheter

Videoene minner om hverandre i både oppbygning, redigering, og måten de slutter på med en påminnelse om at «reklamefilmer finner du alltid på Go-Aheads mediekanaler».

Her er et eksempel fra VG.

– Forsøker dere bevisst å ligne på VG og andre medier på denne måten?

– Absolutt! Fordi vi er en utfordrer i det norske togmarkedet har vi tradisjon for å kommunisere annerledes og med litt glimt i øyet. Disse filmene forsøker å fange en internett-tidsånd som går ut på å forenkle nyheter for et publikum som kanskje ikke er så interessert, sier Søntvedt.

De har kun forsøkt de to ganger så langt, of ifølge Søntvedt ser de at seertiden er overraskende bra.

Videoene treffer også jevnt i alder, opplyser hun. De kjørte en posttest etter kampanjeslutt på lignende videoer med samme sjanger i sommer, og resultatene viste at folk var positive til denne typen reklame.

– Og siden absolutt ingen bryr seg om reklame, synes vi det er et morsomt grep for å nå folk med våre egne nyheter. Vi fleiper rett og slett med sjangeren, og vi har inntrykk av at publikum er med på leken.

– Kan det være problematisk dersom det blir vanskelig å skille videoer fra kommersielle aktører og redaktørstyrte medier?

– Her mener vi at det er et ansvar som hviler på de redaktørstyrte mediene. Kommunikasjonen vi lager har Go-Ahead som tydelig avsender og alt innhold er merket som «sponset» eller «annonse». I de aktuelle filmene sier vår «statist» til og med: «Reklamefilmer finner du alltid på Go-Aheads sosiale medier-kanaler».

Mener det er innafor

Tora Bakke Håndlykken er nyhetsredaktør i VG. Hun sier at hun helt åpenbart ser flere likheter mellom filmene fra Go-Ahead og avisens journalistiske innhold.

– Likevel opplever vi at denne aktøren bare har latt seg inspirere, det visuelle uttrykket er ikke kopiert fullstendig og de er tydelig på at de er avsendere. Dermed kommer vi ikke til å følge opp dette på noe vis, sier Håndlykken.

De opplever med jevne mellomrom at innholdet deres blir etterlignet av andre aktører, noe hun mener at de må tåle.

– Likevel ønsker vi ikke at likheten blir så stor at det går utover troverdigheten til vårt eget innhold. Vi vet at unge opplever flyten av innhold som uoversiktlig, og mange sliter med å skille journalistikk og annet innhold fra hverandre, særlig i sosiale kanaler. 

– Derfor følger vi opp hvis uttrykket blir for likt, hvis logoen eller andre merkevareelementer misbrukes eller hvis innholdet vårt brukes uten godkjennelse. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS