Ingrid Tønseth Myhr og Lars Helgerud i informasjonsavdelingen står bak Fagforbundets TikTok.

Fagforbundet når ut til ungdom på TikTok – 70.000 følgere på ett blunk

Det startet som et forsøksprosjekt, uten forventninger om viral suksess. Nå har Fagforbundet truffet en nerve på TikTok, forteller kommunikasjonsrådgiver Lars Helgerud.

Publisert
@fagforbundet

La oss si det engang for alle: Er du satt opp på vakt skal du ha betalt for vakta 😉

♬ original sound - Fagforbundet

Fra knappe tusen følgere til snart 70.000, millioner av likes og over 20 millioner visninger på TikTok – Fagforbundet har klart å fenge en ny og ung målgruppe.

Kommunikasjonsrådgiver Lars Helgerud beskriver veksten som «helt sinnsyk». 

– Jeg tror ingen hadde forventa at Fagforbundet skulle gå viralt på TikTok. Det er helt tydelig at vi har truffet en nerve, forteller han. 

Videoene handler om alt fra hva du har krav på som ung arbeidstaker, til politiske saker som Fagforbundet er opptatt av.

Treffer unge mellom 15 og 25 år

Det var etter kommunevalget i 2023, hvor høyresiden gjorde det godt blant unge gjennom aktiv bruk av TikTok, at Fagforbundets informasjonsavdeling bestemte seg for å teste plattformen. 

Målet var å nå unge arbeidstakere med faglig innhold på en ny måte.

– TikTok var egentlig tenkt som et forsøksprosjekt for å se om det var noe vits i å være der. Fagforbundet er kanskje ikke kjent for å være de hippeste og kuleste, og målgruppen på 15 til 25 år har tidligere vært krevende å nå gjennom andre kanaler, sier Helgerud.

Kommunikasjonsduoen Ingrid Myhr og Lars Helgerud har truffet en nerve hos unge arbeidstagere med sitt engasjerende og informative innhold.

De var usikre på om det i det hele tatt ville fungere, så ambisjonene var lave i starten. Hvis én video fikk 10.000 visninger, ville de si seg fornøyde. 

Suksessen lot ikke vente på seg. Nå blir videoene sett hundretusener av ganger, og én av dem har hele 4,2 millioner visninger.

Ingrid Myhr, rådgiver i informasjonsavdelingen, står foran kamera på de små filmsnuttene. 

– Vi er overrasket over hvor raskt vi fikk så mye oppmerksomhet. Det viser at det er et stort informasjonsbehov blant unge arbeidstakere, sier Myhr.

Fagforbundet har valgt å balansere mellom informativt og underholdende innhold i sine TikTok-videoer. 

– Vi kjører en helhetlig stil. Alle videoene har samme format, og vi bruker et enkelt språk og en ungdommelig tone, forklarer hun videre. 

Økning i medlemsinteressen

For ett år siden var det få i Fagforbundet som trodde de skulle få flere følgere på TikTok enn på Facebook, men nå har de faktisk oppnådd det. 

Fagforbundet har kapret over 70.000 følgere på TikTok – en plattform de knapt hadde ambisjoner om å bruke for ett år siden

– TikTok er ikke ment å erstatte våre andre kanaler, men å utfylle dem. Vi ønsker å nå yngre målgrupper der, mens Facebook brukes til å nå andre demografiske grupper, forklarer Helgerud.

Fagforbundet har også sett en økning i interessen for medlemskap blant de unge.

– Vi har hatt en økning i medlemsinteressen som en direkte følge av vår aktivitet på TikTok. Det er motiverende å se hvordan vi kan bruke sosiale medier til å styrke vår organisasjon, forteller han.

Fagforbundets satsing på TikTok har ikke bare økt synligheten blant unge, men også bidratt til økt bevissthet rundt rettigheter i arbeidslivet.

Engasjementet i kommentarfeltet er stort, med få negative tilbakemeldinger og mye takknemlighet for den informasjonen som deles.

– Ved å nå de unge der de er, øker vi synligheten vår og fremmer en større forståelse for arbeidsrettigheter og Fagforbundets politikk, avslutter Helgerud.

Fagforbundet er Norges største fagforening, med over 400.000 medlemmer som i hovedsak jobber i offentlig sektor.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS