Ipsos SoMe-tracker:
Snapchat er klart størst blant unge nordmenn – så langt bak er TikTok
Facebook holder fortsatt stand som landets største sosiale medier-plattform. Slik ser det ut for alle andre.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Torsdag lanserte Ipsos tallene for andre kvartal som viser hvordan nordmenn bruker sosiale medier og de viser at Facebook holder stand som Norges klart største sosiale medier-plattform og 84 prosent av alle nordmenn over 18 år har en profil der. Det tilsvarer 3,5 millioner nordmenn.
På andreplass finner man Instagram og Instagram med 2,8 millioner kontoer hver. Til sammenligning har TikTok bare 1,18 millioner kontoer blant myndige nordmenn og kommer ikke inn på topp fem-listen. Men de er ikke langt bak Twitter sine 1,26 millioner brukere nå.
De unge og de gamle er på Snap
Men det er når det kommer til daglig bruk at de virkelig interessante tallene kommer fram.
Åtte av ti voksne nordmenn sier de bruker sosiale medier daglig, men hvordan man bruker dem varierer sterkt med alderen.
Fortsatt er det flest som bruker Facebook, hele 69 prosent av alle voksne nordmenn er på Facebook daglig, det er stabilt sammenlignet med samme periode året før.
Men de du treffer hyppigst der inne er i aldersgruppen 50 - 59 år, der er hele 74 prosent innom daglig. Til sammenligning er det bare 55 prosent av dem i aldersgruppen 18-29 år som er innom daglig.
Den aldersgruppen er mest sannsynlig på Snapchat, der hele 71 prosent av dem som bruker sosiale medier daglig i den aldersgruppen bruker Snapchat. Til sammenligning er det 52 prosent av dem mellom 18-29 år som bruker TikTok daglig.
Det interessante er at IPSOS sine tall viser at hele 35 prosent av nordmenn over 60 år sier de er på Snapchat daglig, noe som kanskje er en av de høyeste i verden. Til sammenligning er det bare tre prosent av de over 60 som bruker TikTok daglig.
Ingen vokser mer enn TikTok
Men det sosiale mediet med størst vekst det siste året er TikTok, som har hatt en vekst på seks prosent i daglig bruk sammenlignet med andre kvartal 2021. De har og hatt en vekst i sju prosent når det kommer til nye profiler.
I samme periode har Instagram en vekst på fem prosent og Snapchat på fire prosent på daglig bruk og tilsvarende tre prosent hver når det kommer til nye profiler.
Når det kommer til musikk og strømmetjenester er det fortsatt Netflix som er størst i Norge.
NRK troner på toppen
2,32 millioner nordmenn har en profil der, en økning på sju prosentpoeng. 2,29 millioner nordmenn har en profil på Spotify. På tredjeplass finner vi NRK TV med 2,11 millioner profiler.
Men selv om Netflix har flest profiler i Norge er det NRK TV nordmenn sverger til i bruk.
Seks av ti bruker NRK TV ukentlig eller oftere (63%), tett fulgt av Netflix (58%) og kun en av fire svarer at de bruker Disney+ like ofte.
Det er Spotify som er den største strømmetjenesten for musikk og podkast i Norge – 52 prosent av befolkning over 18 år sier at de benytter tjenesten ukentlig eller oftere.
NRK TV er den største strømmetjeneste i daglig bruk, 27 prosent nordmenn over 18 år bruker NRK TV daglig, før Netflix (23 prosent).