Facebook har fullstendig mistet grepet på unge brukere
På tre år har nær halvparten av de mellom 18 og 29 år forsvunnet fra Facebook.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Det viser tall fra Ipsos sin sosiale medier tracker.
I begynnelsen av 2018 brukte nesten ni av ti nordmenn i aldersgruppen 18-29 facebook daglig, men helt ferske tall viser at nå er det bare 52 prosent i den samme aldersgruppen som bruker Facebook.
Det er nesten en halvvering på bare tre år.
Også i aldersgruppen over, de fra 30-39 år opplever Facebook en kraftig nedgang i bruken.
Stabilt blant de eldre
For tre år siden brukte åtte av ti i den aldersgruppen Facebook daglig, nå er det bare 64 prosent som gjør det samme.
I de eldre aldersgruppene er bruken relativt stabil.
Men selv om Facebook blir stadig mindre populær blant de yngre, er det fortsatt det klart største sosiale mediet i Norge. Nesten 3,5 millioner nordmenn har en profil på det sosiale mediet som slo gjennom med et brak i Norge for 15 år siden. Og fortsatt bruker 65 prosent av oss Facebook daglig.
Til sammenligning er det 2,7 millioner norske Snapchat-profiler og 43 prosent av befolkningen bruker Snap daglig.
Bruken av Snap er klart størst blant de yngste, men også de opplever en nedgang. Første kvartal 2018 brukte over 80 prosent av nordmenn mellom 18-29 Snapchat daglig, nå er det bare 63 prosent. I aldersgruppen 30-39 har bruken gått ned fra 60 til 49 prosent daglig bruk.
Den eneste aldersgruppen som har en vekst hos Snapchat er de over 60 år. Der har bruken omtrent doblet seg til 28 prosent daglig bruk de siste tre årene.
YouTube vokser blant de yngre
Også Instagram opplever nedgang i bruken blant de yngre. 2,64 millioner nordmenn har en Instagramprofil og 39 prosent sjekker den daglig.
I aldersgruppen 18-29 har den daglige bruken gått ned fra 2018 og i dag er det 54 prosent som bruker app-en daglig. Samtidig har bruken i alle aldersgruppene over gått opp.
For de mellom 30-39 har bruken gått opp fra litt over 40 prosent daglig bruk i første kvartal 2018 til 52 prosent nå. Også aldersgruppen fra 40-49 har en vekst fra rundt 28 prosent til 43 prosent daglig bruk nå.
Spørsmålet er hvor blir det da av de unge? TikTok kan vise til en spektakulær vekst de siste årene. Det kan du lese mer om i denne saken.
To millioner nordmenn har en YouTube-profil, men bare 29 prosent bruker den daglig. 56 prosent av de yngste brukerne, de mellom 18-29 år bruker sin profil daglig. Det er en liten vekst fra 2018 da det var 50 prosent i samme alder som brukte YouTube.
For de mellom 30-39 år har bruken gått opp fra 30 til 44 prosent. Også de mellom 40 og 49 bruker app-en oftere. Der har bruken gått fra 20 til 31 prosent på tre år.
Det er rundt 1,1 millioner nordmenn som har en Twitter-konto, men bare ni prosent sjekker den daglig.