Skrev jobbannonse i binærkode – har fått dobbelt så mange søkere
NorgesGruppens søk etter utviklere har vært en stor suksess.
NorgesGruppen er på utkikk etter IT-utviklere, og som de fleste selskap gjør så har de lagt ut en stillingsannonse på FINN – men med en liten vri.
Når du scroller nedover jobbannonsene blir du møtt med «1101000 1100101 1101001 100000 1010!». For oss som ikke leser binærkode flytende oversettes det til «Hei!». Går man inn på annonsen kan man se at de er på utkikk etter en med stillingstittel «01010101 01110100 01110110 01101001 01101011 01101100 011001», eller utvikler.
Og nei, det er ikke FINN sine nettsider som har slått seg vrang, men et påfunn av NorgesGruppens HR-sjef, Lene Christina Rajendra Rosenlind.
– Det er tøff konkurranse om utviklerne, så vi tenkte vi måtte gjøre noe som skiller seg ut i mengden, sier hun til KOM24.
Søker man på «utvikler» i Oslo på FINN, får man rundt 1700 treff. Da er det ikke rart man ønsker å stikke seg ut for potensielle jobbsøkere.
– Så hvorfor ikke bruke binærkode?
Stor respons
Så langt har responsen vært svært god, ifølge Rajendra Rosenlind. Hun informerer at de så langt har fått dobbelt så mange søkere på binærkodeannonsen sammenlignet med tidligere tradisjonelle annonser på samme stilling.
I tillegg har de to annonser ute samtidig, hvor en av dem er binærkode og den andre er med vanlig tekst – og det er ingen tvil om hvilken av de som får mest oppmerksomhet.
– Den med binærkode har fått tre ganger så mange klikk som den andre. Vi har også fått langt over det vi forventer av klikk fra FINN-annonser.
Planen er å la annonsen stå ut i august en gang, så det er fortsatt god tid for å fange enda flere utvikleres øyne.
– Vi hadde ikke forventet denne responsen, med tanke på at det er ferie.
Rekrutteringskampanje
Det er første gang NorgesGruppen har prøvd seg på en stillingsutlysning i binærkode, men Rajendra Rosenlind sier de stadig prøver å finne nye kreative måter å treffe markedet på.
Binærkodeannonsen er siste tilskudd til rekrutteringskampanjen NorgesGruppen kaller «Mat for teknologer», der hovedbudskapet er at mat til folket, er mat for teknologer. Gjennom kampanjen ønsker de å få fram hvor mange muligheter man har innenfor IT i NorgesGruppen.
– Hvor mye teknologi det er i NorgesGruppen er det ikke nødvendigvis så mange som kjenner til, så vi ønsker å få fram at det er spennende å være utvikler i dagligvare.
I denne runden søker de rundt 20 utviklere, og håper at deres kreative annonser vil bidra til å fylle stillingene.