Derfor bytter Siv Jensen navn i sosiale medier
Flere bytter navn på LinkedIn til «Du er ikke en fisk».
Hvert år drukner rundt 90 mennesker i Norge, og 40 prosent av de er folk som er over 60 år gammel. I et håp om å få ned tallene har organisasjonen Flyte, i samarbeid med Publicis, lansert kampanjen «Du er ikke en fisk».
Dette var den første kampanjen hvor Publicis lot kunstig intelligens stå for det visuelle.
Som et ledd i kampanjen har daglig leder i Flyte, Siv Jensen, gått ut på LinkedIn og oppfordret samtlige i sin kontaktliste til å bytte navnet sitt til «Ikke en fisk» – slik hun har gjort.
Det skal stå som en påminner om at du ikke er udødelig.
– Vi ønsker å henvende oss til et godt voksent publikum. Det er et faktum at det er godt voksne, særlig menn, som drukner, sier Jensen til KOM24.
Naturligvis ønsker Jensen å øke bevisstheten rundt drukningsulykker, i hvert fall nå i høysesongen.
– Selv om man tror at man kan svømme og kjøre båt så bor vi i en menneskekropp, og vi gjør feil. Fisker navigerer naturlig i vann, det gjør ikke vi. Derfor sier vi «Du er ikke en fisk».
Å øke bevissthet for å hindre drukningsulykker er noe Jensen har engasjert seg i over flere år, og har vært daglig leder i Flyte siden 2021.
– Det er et meningsfullt og utrolig viktig samfunnsoppdrag. Selv om det er et stort samfunnsproblem så mener jeg det er gjort altfor lite.
Jensen nevner at det er snart like mange som drukner som dør i trafikkulykker.
– På veien har vi masse virkemidler for å hindre ulykker og har hatt nullvisjon i 20 år. Tilsvarende finnes ikke for vann.
Hun håper at norske myndigheter vil i større grad ta drukning på alvor som et samfunnsproblem. Selv om mye av kampanjen retter seg mot de eldre, ønsker hun også å se forbedring i svømmeopplæring på skolen.
– Vi håper at ved å ha igangsatt denne kampanjen at eldre tenker gjennom sin atferd, og ikke blir overrumplet over ting man ikke tror skjer. Vi svømmer ikke like godt når vi er 60, som da vi var 20, avslutter Siv «Ikke en fisk» Jensen.