Har fått ny jobb: – Perfekt at jeg nylig tok jegerprøven
Lukas Gerø har fått en litt spesiell kommunikasjonsjobb, og flytter til Svalbard 1. februar.
– Jeg har alltid drømt om å dra til Svalbard, og i mars ifjor fikk jeg endelig drømmen oppfylt, skriver Lukas Gerø i en e-post til KOM24.
Under oppholdet var han på flere utflukter med Hurtigruten Svalbard, blant annet snøscootertur, gruvebesøk og isgrottevandring.
– Opplevelsene ga mersmak så jeg valgte å skru på varslinger for relevante jobber i Longyearbyen. En dag dukket stillingen som sosiale medier- og innholdsansvarlig i Hurtigruten Svalbard opp, og da måtte jeg bare søke, fortsetter Gerø.
Passer profilen
Gerø er glad i friluftsliv, tur og eventyr. Han driver også sin egen TikTok-kanal (@skarpskyttern) om nettopp dette.
– Det passet også perfekt at jeg nylig tok jegerprøven, noe som gir meg muligheten til å bære våpen som isbjørnbeskyttelse når jeg skal utenfor byen.
Han gleder seg til å få kombinere to ting han elsker, friluftsliv og markedsføring.
– Tanken på arbeidsdager bakpå snøscooterryggen og få jobbe med produkter som villmarkssafari og nordlysjakt trigget meg. I tillegg er Hurtigruten Svalbard en aktør med lang erfaring og et sterkt omdømme.
Erfaring
Gerø fikk interessen for å jobbe med markedsføring etter at han hadde det som valgfag på videregående.
– Jeg liker å være kreativ, og sosiale medier gir en unik mulighet til både å nå ut til mange og få direkte tilbakemeldinger på det man lager. Godt innhold viser seg ofte gjennom gode resultater, og det er spennende å se etter mønster og hva som skaper engasjement, skriver han.
Nå har han tatt en bachelorgrad i digital kommunikasjon og markedsføring på BI i Trondheim.
– Jeg forstod tidlig at det å kunne produsere innhold var minst like viktig som å kunne markedsføre det, så da lærte jeg meg å filme og klippe video. Etter hvert som jeg utviklet ferdighetene mine, begynte jeg å frilanse innen markedsføring og hadde deltidsjobb som digital markedsfører ved siden av studier.
Etter studiene flyttet Gerø til Oslo, der han fikk jobb som innholdsproudsent i alarmselskapet Verisure.
Brå overgang
Han tror den største utfordringen blir å flytte fra hovedstaden til en av verdens nordligste bosetninger med bare noen tusen innbyggere. Samtidig ser han fram til miljøskiftet, skriver Gerø.
Målet er å lage innhold som inspirerer folk til å besøke og utforske det unike reisemålet.
– For å klare det skal jeg fortelle de beste historiene fra Svalbard og skape engasjerende innhold som vekker interesse for Hurtigruten Svalbard sine produkter.
– Hovedmålet er jo selvfølgelig å være den foretrukne reisemålseksperten på Svalbard. I tillegg så er jeg en friluftens mann, så det er minst like viktig for meg å fremme bærekraftig turisme som skal ta vare på den flotte naturen jeg skal være med å markedsføre fremover, avslutter Gerø.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no