
Vipps vil bruke kjøpshistorikken din til å målrette reklame – Forbrukerrådet reagerer
Vipps ønsker å bruke kundenes kvitteringer og kjøpshistorikk til å målrette reklame. Forbrukerrådet mener dette bryter personopplysningsloven og at Vipps manipulerer brukerne til å gi samtykke.
– Kvitteringer og kjøpshistorikk sier svært mye om oss, om det er kjøp av medisiner, reisevaner, matvarer eller bøker om politikk eller seksualitet. Dette er ikke informasjon som bør benyttes til å målrette reklame, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet, til egne nettsider.
De ber nå Datatilsynet vurdere både hvordan Vipps innhenter samtykke og planene om å bruke kjøpshistorikk til markedsføring.
– Vipps gjør sitt beste for å styre brukerne til å ta et valg som gagner selskapet. Dette er ikke i tråd med lovpålagte krav om at selskaper må samle inn frivillig, spesifikt og informert samtykke fra forbruker, sier Inger Lise Blyverket.
Forbrukerrådet mener også at Vipps opererer i strid med flere prinsipper i personvernforordningen, som krav om dataminimering, formålsbegrensning og rettferdig, lovlig og åpen behandling.
KOM24 har vært i kontakt med Vipps og kommunikasjonssjef Caroline Lunde skriver i en e-post at de i Vipps ønsker at det skal være veldig, veldig enkelt å bruke deres tjenester.
– Samtidig skal det også være enkelt for brukerne våre å vite hvordan dataene deres brukes og til hva. Når vi nå henter samtykke for å drive med markedsføring og for å lage bedre innhold i appen, så har nettopp åpenhet vært viktig for oss, skriver hun og fortsetter:
– Men det er klart at når vi får denne typen tilbakemeldinger, så må vi vurdere om vi bør gjøre noen endringer. Nå skal vi se godt gjennom klagen og rette et kritisk blikk på oss selv, før vi selvfølgelig skal gi en tilbakemelding til Forbrukerrådet.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no