Hill+Knowlton har laget juleframsnakk»-kalender
– Vi synes det er viktig å kunne framsnakke folk som jobber med faget, og at det også er folk som ikke nødvendigvis jobber i byråer.
I år landet Hill+Knowlton på en annerledes julekalender.
– Vi diskuterte litt før desember at vi hadde lyst til å finne på noe, og med mye snakk om julekalender landet vi også på en kalender-idé, sier kreativ leder i Hill+Knowlton, Morten Lervaag Jacobsen til KOM24.
På tvers av alle avdelinger begynte praten om alle menneskene i bransjen som har inspirert med kommunikasjon gjennom året.
– Hos oss var alle avdelinger representert da vi begynte å snuse på denne ideen, og det var enkelt å bestemme oss for å lage en «juleframsnakk»-kalender.
En kanal som framsnakker
For hver luke i julekalenderen løftes ulike folk fram som har inspirert Hill+Knowlton med deres kommunikasjon i 2022.
– Vi følger med på hva andre gjør og begynte raskt å snakke om alle menneskene som har inspirert oss. Som rådgivere blir vi ikke bedre om vi ikke lar oss inspirere av hverandre.
Jacobsen synes kalenderen er en fin mulighet til å skryte litt av hverandre.
– Vi synes det er viktig å kunne framsnakke folk som jobber med faget, og at det også er folk som ikke nødvendigvis jobber i byråer.
Framsnakk-kalenderen postes daglig på LinkedIn.
– Vi ser at dette er en kanal hvor folk er flinke til å nettopp framsnakke hverandre – og det på tvers av selskaper og bransjer. Da vi bestemte oss for å lage denne julekalenderen pekte LinkedIn seg ut som et naturlig kanalvalg.
De som skjuler seg bak de 24 lukene har blitt nominert av de ansatte i Hill+Knowlton, og blir kontaktet på forhånd.
– Vi har tatt kontakt med dem for å si at de er nominert, og spurt om de ønsker å være med. Og vi har bare fått positive tilbakemeldinger, noe som er veldig koselig.
– En bred gjeng
Så langt er 13 luker avslørt.
– Det er en bred gjeng med talentfulle mennesker som alle har pekt seg ut på en måte med god kommunikasjon gjennom året. Og det har vært veldig gøy for oss å komme i kontakt med nye mennesker i bransjen.
Hver luke er en tegnet illustrasjon.
– Vi tenker at det sikkert er mer stas med en illustrasjon enn å bare bli tagget i en post. Og antagelig mer gøy å dele videre. Alle illustrasjonene er tegnet av vår designer og illustratør Frank Bjerkeset basert på et bilde personen selv har delt med oss.
Jacobsen synes det er gøy å se engasjementet rundt julekalenderen.
– Dette er en organisk kampanje av eget initiativ – og en veldig hyggelig bekreftelse fra folk som melder at de synes dette var en koselig julekalender.
Hill+Knowlton selv har ingen julekalender i år. Den er byttet ut med en julekonkurranse.
– Vi sitter i et kontorlandskap med øyer der fire og fire sitter sammen. I år har vi lansert en julekonkurranse som i slutten av uken skal kåre den fineste øya.
– Det er mye glitter og glorete lys her nå. Så det er helt tydelig at innsatsen er høy om å lage den flotteste jule-øya. Gøy er det i hvert fall og det skaper en fin julestemning på kontoret.