Fredrik Fornes går hardt ut mot jobbannonsen fra Universitetet i Bergen.

Reagerer kraftig på stillingsannonse: – Blir oppgitt

Universitetet i Bergen søker kommunikasjonsrådgiver som blant annet skal jobbe med arrangement, sosiale medier, internkommunikasjon og visuell design.

Publisert Sist oppdatert

Stillingsannonsen får LinkedIn-profil Fredrik Fornes til å reagere. 

Han har fått tilsendt lenken til Finn.no fra flere som også reagerer på den lange listen med arbeidsoppgaver.

– Jeg blir oppgitt av å se hvor mye som klemmes inn i en sånn kommunikasjonsrolle. Her er det jo minst tre eller fire ulike fagområder i én stilling, sier Fornes til KOM24.

Tolv punkter

Vedkommende som får jobben ved Michael Sars-senteret, som er tilknyttet Universitetet i Bergen, må i hovedsak forholde seg til tolv ulike arbeidsoppgaver.

På listen står det at man skal fremme forskningsresultater, utvikle kommunikasjonsinfrastruktur, lage innhold, være pressekontakt, jobbe med internkommunikasjon, arrangementer og visuell design, for å nevne noe.

I tillegg bør man ha en mastergrad innenfor et «relevant fag». Det er også en fordel med bakgrunn innenfor biologi.

– På vegne av bransjen blir jeg trist og lei meg når jeg ser sånne annonser. Det er så mange historier om folk som jobber med markedsføring og kommunikasjon som er overarbeidet, sier Fornes.

– Det er heller ingen logisk sammenheng mellom kvalifikasjonene. Mastersyken er klassisk, i tillegg til at det er fint om du kan noe om biologi. Jeg blir nesten utbrent av å lese alle kravene, legger han til.

– Forstår ikke faget

Den omfattende annonsen får Fornes til å mistenke at de allerede vet hvem som skal få jobben.

– Det kan ikke være mange der ute som møter alle disse kravene. Så jeg begynner raskt å lure på om de har en intern kandidat klar, og at de lyser ut jobben fordi de må som en offentlig institusjon.

Han mener dette er et spesielt stort problem når det gjelder stillinger og yrker innenfor kommunikasjon, og har en klar teori om hvorfor.

– Jeg tror ikke de som utformer annonsen forstår faget. For dem kan dette sikkert se overkommelig ut. Det å smelle ut et innlegg på Facebook tar liksom ikke så lang tid, tenker de kanskje, sier Fornes.

Multikunstner

Daglig leder i Kommunikasjonsforeningen, Anne-Lise Mørch von der Fehr, synes det ser ut til å ligge svært mange oppgaver i en og samme stilling.

– Spørsmålet er om dette skal gjøres av en person, eller om de er flere som skal dele på oppgavene? Hvis de forventer at en person skal løse alt dette, så ser de nok etter en multikunstner, sier hun.

Hun legger derimot til at det ikke er uvanlig at en som jobber alene med kommunikasjon må håndtere ulike oppgaver.

– Samtidig er det en grense for hvor mye du får gjort i løpet av en arbeidsdag og en arbeidsuke. Blir det for mye, kan man jo heldigvis kjøpe byråhjelp.

Til slutt sier hun at det er naturlig at en forskningsinstitusjon søker etter en kommunikasjonsrådgiver med masterutdanning.

– Det vil være nyttig med akademisk kompetanse i en slik jobb. Samtidig åpner de for å fravike kravet hvis søkere har relevant arbeidserfaring. Det synes jeg er fint.

– Ikke så avskrekkende

Kristin Westreng Aas er hodejeger og daglig leder i Kløkt rekruttering. 

Hun er enig i at annonsen ser omfattende ut, men deler ikke Fornes sitt syn på om rollen er overkommelig.

– Hadde jeg rekruttert til denne stillingen, ville jeg utformet annonsen annerledes. Å ha med så mange detaljer og oppgaver ser overveldende ut, og det ville vært bedre å kutte ned på kulepunktene, sier Aas.

– Etter å ha lest gjennom denne flere ganger, synes jeg ikke omfanget av oppgavene er så avskrekkende. Det er tross alt snakk om en rolle ved et senter med ca 70 personer, fortsetter hun.

Fristen for å søke på stillingen er 3. november. Aas sier at dersom hun selv hadde skrevet ned alt hun gjør i løpet av et kvartal, hadde listen blitt mye lenger enn dette.

Og hvis man blir avskrekket av oppgavene, kan man jo bare la være å søke, mener hun. I tillegg legger hun vekt på at arrangementet vedkommende skal jobbe med, bare skjer én gang i året.

– Hvordan du er som person, har mye å si for om du trives i en slik rolle. Er du en skikkelig fagspesialist som utelukkende vil fordype deg i et smalt utsnitt av oppgaver, så vil en rolle som dette kunne oppleves som krevende. Men for mange mennesker, så vil det faktisk være bredde og variasjon som gjør jobben morsom.

KOM24 har kontaktet Universitetet i Bergen og den som står som ansvarlig for stillingen, og lagt fram kommentarene fra Fredrik Fornes. De har foreløpig ikke svart på vår henvendelse.

Powered by Labrador CMS