Fra venstre: Eline Hyggen Skari, Elisabeth Hysing Treider, Martin Halvorsen, Pernille Borchgrevink-Lai og Mads Bendixby.

Slik jobber selskapene med employer branding

KOM24 har spurt flere om hvordan de rigger seg for å beholde og sikre seg nye ansatte.

Publisert Sist oppdatert

Employer branding beskrives nå som svært viktig av flere store selskaper. For å bli attraktiv blant jobbsøkere og tiltrekke seg kompetanse, har flere egne folk som jobber på området.

– Helt avgjørende

Martin Halvorsen er direktør for branding, mobilitet og talent i Gjensidige. De har egne folk som jobber dedikert med employer branding, i tett samarbeid med kommunikasjon og merkevare, sponsor og event og rekrutteringsteamet.

De har én nordisk fagleder på employer branding, én employer branding-rådgiver og to interns som jobber med det.

– Det er helt avgjørende å jobbe strukturert og langsiktig med employer branding for å sikre at selskapet til enhver tid evner å tiltrekke seg de riktige folka og kompetansen vi har behov for, og at det skjer i tråd med selskapets strategi, sier Halvorsen.

Et konsept for employer branding skal på lik linje med et merkevarekonsept sørge for at alle aktiviteter har en rød tråd og at de fremstår med «én stemme» i rekrutteringsmarkedet, opplyser han.

– I Gjensidige har vi plassert ansvaret for employer branding til enheten «Branding, mobilitet og talent» som ledes av en direktør på ledernivå 2 som rapporterer til konserndirektøren for divisjonen People & Communications. Det gjenspeiler også forankringen til toppledelsen og viktigheten for selskapet.

I det langsiktige employer branding-arbeidet bruker de kanalene som til enhver tid er best for å nå fram til de ulike målgruppene de jobber mot. 

– I dag er det først og fremst kjente kanaler som Facebook og Instagram, Linkedin og TikTok som brukes. I tillegg er vi til stede på et stort antall karrieremesser og deltar som en aktiv samarbeidspartner mot studentmiljøene gjennom bedriftspresentasjoner, «case-kvelder» og fagseminarer.

Flere kanaler

Pressesjef i Norwegian, Eline Hyggen Skari, sier at de jobber systematisk på feltet. 

De har nettopp opprettet en ny stilling, som de kaller employer branding specialist.

– Nå stiller vi sterkere, og vi vil være til stede på utdanningsinstitusjoner og andre karriererelaterte arenaer.

De ønsker å fortelle mer om hvilke type jobber som finnes i et flyselskap.

– For i tillegg til de flyvende så er vi et selskap som består av mange ulike funksjoner og vi ønsker selvsagt å tiltrekke oss de aller beste innen sitt fagfelt. Hver avdeling spiller en viktig rolle i flyselskapet, og vi jobber mye på tvers av avdelinger og i et internasjonalt miljø, sier Skari.

De benytter en miks av kanaler for å nå ut, både internt og eksternt. 

– Vi tror også at tilstedeværelse på karrieremesser kan være med på å bygge branded vårt fordi vi får en god mulighet til å møte og snakke med mange typer som kanskje ikke vet så mye om hvilke former for kompetanse vi behøver i Norwegian.

Unikt

Pernille Borchgrevink-Lai, divisjonsdirektør for Content & Employer branding i DNB, mener man må spørre seg hva som er unikt med sin egen arbeidsplass.

– I DNB får du jobbe med noe som betyr mye for folk og bedrifter over hele landet, og også globalt. I tillegg til at det er spennende å jobbe i en stor norsk bank som er viktig for Norge, ser de som søker seg til oss verdien av å jobbe i et selskap med stort rom for ulike karrieremuligheter på tvers av fagområder, sier Borchgrevink-Lai.

De jobber kontinuerlig med temaet, også for å beholde de riktige menneskene som allerede jobber i DNB.

– Dette ansvaret går på tvers av banken og ledes fra People & Communication. Kultur og verdier står sterkt i employer branding-arbeidet vårt. Vi må vise fram hvem vi er på en engasjerende måte. 

Dette gjør de blant annet på sosiale medier, arrangementer, faglige møteplasser og karrieredager. 

– Nå jobber vi blant annet med et nytt innholdskonsept som er av kodere for kodere. Målet er å dele kunnskapen vår innenfor teknologi, samtidig som vi tiltrekker oss de flinke folka.

Klar ambisjon

Elisabeth Hysing Treider er nordisk employer branding-manager i Storebrand.

De er organisert i People/HR Nordisk og har stillingstitler som Nordic Employer Branding Manager og Emplyer Branding Specialist, People and Talens Specialist. 

– Når det er sagt er vi mange som jobber med employer branding i People og i konsernet generelt. Dette gjelder naturlig nok i alt vi gjør, da vi alle representerer vår merkevare og er «ambassadører» for Storebrand som arbeidsgiver. Vi har et godt og tett samarbeid med kommunikasjonsavdelingen og markedsavdelingen, sier Treider.

Deres mål med rekrutteringsarbeidet er å tiltrekke, utvikle og beholde de rette talentene og medarbeiderne.

– Vi har en klar ambisjon om å oppleves som en attraktiv arbeidsgiver, både for nyutdannede og for mer erfarne arbeidstakere. Vi pleier å si at «vi må skinne internt, for å gløde eksternt». 

– Derfor jobber vi i People hver dag for å sikre gode kandidatopplevelser, fra tidlig oppstart knyttet til en rekrutteringsprosess, onboarding av ansatte, utvikling og læring i rollen, og videre vekst i selskapet, eventuelt off-boarding. Dette for å sikre motiverte og engasjerte medarbeidere, som igjen er gode ambassadører for selskapet. 

Storebrand jobber også aktivt og mot definerte målgrupper gjennom året, og med å være synlig i ulike kanaler, legger Treider til.

Synlig

I Tine jobbes det også med å synliggjøre dem selv som arbeidsgiver. Arbeidet ledes på fulltid av én dedikert medarbeider med tittelen rådgiver employer branding og rekruttering.

– Vi har en tydelig ambisjon om å være en foretrukket arbeidsgiver, og på lik linje med mange andre er vi også avhengig av å tiltrekke og beholde flinke folk for å levere på våre mål, sier konserndirektør for HR, Mads Bendixby.

Employer branding starter først og fremst internt, mener han. De jobber aktivt for å sikre en kultur som legger til rette for god samhandling, at alle kan være den beste versjonen av seg selv, og at de har en felles forståelse for hvordan hver enkelt bidrar til å levere på visjonen vår.  

– For å nå ut til potensielle fremtidige medarbeidere, bruker vi en kombinasjon av ulike kanaler som sosiale medier, våre karrieresider på nett, også er vi tilstede på ulike utdanningsinstitusjoner. I tillegg kan jeg nevne at Tine har et eget graduate-program for nyutdannede som er svært populært.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS