Både TV 2, Universitetet i Oslo og Cappelen Damm har kastet seg på Gen Z-trenden, men spørsmålet er om den nå er i ferd med å bli mer pinlig enn morsom.

Flere bedrifter omfavner TikTok-trender mens eksperter advarer

TikTok-trenden sprer seg raskt – men er det på tide å gi seg mens leken er god?

Publisert

Trender oppstår, sprer seg i eksplosiv fart, og før man vet ordet av det, er de gamle nyheter. 

Mange bedrifter har nå omfavnet TikTok-trenden «Gen Z-kollegaen vår skrev manus for oss», hvor eldre kolleger fremfører manus inspirert av ungdommens internettkultur.

Men som en fersk kommentar i Aftenposten påpeker, går slike trender fort fra å være innovative til å bli pinlige, og noen ganger rett og slett utdaterte.

– Nå skjer det igjen. Et sted fikk noen en god idé. Nå har ideen spredt som et koronavirus og mutert langt ut i det greske alfabetet. Selv Universitetet i Oslo kaster seg på. Da må alle skjønne at vitsen er oppbrukt, skriver Therese Sollien i kommentaren sin.

Hun avslutter med en oppfordring om å gi seg mens leken er god, og mener det er på tide å innse at trenden er på vei ut – og risikerer å bli mer pinlig enn morsom.

Timing er alt

Når man skal kaste seg på en trend, er timing helt avgjørende, ifølge Cecilie Sørum Eriksrud, daglig leder i profilbyrået Max Social.

Cecilie Sørum Eriksrud har bred erfaring fra mediebransjen og leder i dag det Schibsted-eide profilbyrået Max Social som utvikler noen av de største profilene vi har i Norge som Jørgine Massa Vasstrand og Oskar Westerlin

– Når det dukker opp en trend, må du reagere lynraskt. Venter du noen dager, kan du allerede ha gått glipp av momentet og risikerer å fremstå som utdatert, forklarer Eriksrud.

Hun trekker fram at riktig timing kan føre til stor suksess, som nylig ble bevist i en kampanje for hudpleiemerket Cerave. 

Der kastet influenseren Tim Kristian seg på den populære «bait-and-switch»-trenden med stor suksess.

– Kommentarfeltet flommer over av positive tilbakemeldinger, folk elsker humoren, og det virker som om målgruppen virkelig setter pris på at reklame kan være morsom og samtidig få fram poenget, sier Eriksrud.

@timkristian annonse @CeraVe ikke pop kviser når du kan bruke blemish control cleanser og gel fra cerave😭 #kviser #acne #akne #norsk #norge #norsktiktok #norgetiktok #hudpleie #cerave #clearituplikeaderm ♬ original sound - Tim Kristian

Brutal algoritme 

Max Social-sjefen påpeker at det er en «hårfin balanse» mellom hva som er kult, og hva som plutselig blir kleint.

– Jeg har sett mange, spesielt i min egen generasjon, som prøver å henge med på TikTok-trender. Som «demure»-trenden – er du en måned for sent ute, blir det bare kleint.

Hun understreker at algoritmene raskt gir en tydelig indikasjon på om innholdet fungerer:

– Du får knallhard beskjed med en gang. Hvis innholdet ditt treffer, merker du det. Hvis det ikke fungerer, må du endre kursen umiddelbart. Det er ikke tid til å sende forslagene gjennom flere ledd i bedriften – da er trenden allerede død.

Fra gøy til «cringe»

Ifølge Liv Maria Lien, kommunikasjonsrådgiver i Apriil PR, er det viktig at bedrifter reagerer raskt når nye trender dukker opp på sosiale medier, men ikke alle trender er verdt å kaste seg på.

– Jeg pleier å råde kundene mine til å handle raskt, men bare dersom trenden er relevant for dem. Det handler om å kjenne merkevaren godt nok til å vite hva som er passende, sier Lien.

Hun peker på at det er spesielt potensial for norske bedrifter med mindre budsjetter, ettersom sosiale medier gir dem muligheten til å få stor eksponering med små investeringer.

– Trender på plattformer som TikTok gir mye eksponering med lav investering, noe som kan være en gyllen mulighet for bedrifter som kanskje ikke har de største markedsføringsbudsjettene, legger Lien til.

Liv Maria Lien
Liv Maria har flere års erfaring som rådgiver og innholdsprodusent i byråbransjen.

Samtidig advarer hun om at merkevarer med et mer seriøst image bør være forsiktige med hvilke trender de hopper på, for å unngå å skade merkevaren.

– Veien fra gøy til cringe er veldig kort, og vi har sett mange eksempler på det i det siste, sier hun, og viser til hvordan trender som starter på TikTok, som «demure»-trenden, raskt kan føles utdaterte når de sprer seg til andre plattformer som Instagram.

Likevel mener Lien at bedrifter ikke skal være redde for å prøve nye ting.

– Jeg synes ikke man skal være redd for å teste noe nytt. Går det ikke, så har man i hvert fall prøvd, avslutter hun.

Powered by Labrador CMS