Petter Gjelsnes om sjokk-exiten: – Plaga meg at jeg satte dem i dårlig lys
PR-veteranen forlot Hekt etter to uker, og har nå jobbet for seg selv i ett år.
I januar i 2024 ble det klart at Petter Gjelsnes skulle forlate sin jobb som partner og seniorrådgiver i det First House-eide byrået Hekt.
Dette kom overraskende på mange, fordi nyheten om at han skulle starte i byrået kom bare to uker tidligere.
– Magefølelse
Nå har han drevet Gjelsnes Informasjon for seg selv i ett år. Han står fast ved at det ikke var noen dramatikk i beslutningen om å forlate Hekt etter bare noen dager.
– Jeg kom fra jobben som leder for PR og innhold i Nova Vista, som nå er en del av Bloom. Også var det ikke noe annet som skjedde enn at jeg fant ut at jeg ikke ville inn i et nytt stort miljø. Jeg setter pris på friheten med det å bygge noe selv. Det har jeg også gjort tidligere i karrieren, sier Gjelsnes til KOM24.
– Av og til får du bare en magefølelse. Jeg grubla litt, og tok det valget, legger han til.
– Utenfra kunne det se ut som et veldig brått valg. Var du redd for at det skulle oppstå rykter om hvorfor du dro fra Hekt?
– Jeg er ikke så redd for sånt. Det blir som det blir, og de som kjenner meg, kjenner meg. Jeg har egentlig bare fått klapp på skuldra av folk som synes det var et tøft valg.
– Det var verre med den dårlige samvittigheten jeg fikk. De hadde jo brukt tid på å få meg inn i Hekt, og det plaga meg litt at jeg satte dem i et dårlig lys.
Flere fordeler
Gjelsnes har lang erfaring fra PR-bransjen. Før han jobbet i Nova Vista, var han blant annet med på å starte JCP PRAD. Han har også jobbet i PR-operatørene.
– Jeg lander for det meste på beina. Det har jeg gjort gjennom 25 år i denne bransjen, sier en lystig Gjelsnes.
Han nevner flere ferdigheter man helst bør beherske, dersom man skal jobbe for seg selv.
– Jeg tror ikke det passer for alle. Du skal være selger, rådgiver, manusforfatter og helst flere andre ting. Men jeg har opparbeida meg kunnskap gjennom mange år.
Gjelsnes sier han har flere store aktører, både i Norge og internasjonalt, på kundelisten. Men han vil ikke nevne navn. Han sier også at flere av dem er i teknologibransjen.
– Det er kunder jeg har jobbet med tidligere, og som har blitt med videre. Jeg er ganske god til å ta vare på relasjoner, og jeg kjenner mange i bransjen i for eksempel Sverige, Danmark og Tyskland.
Nettverk er også noe som Gjelsnes legger stor vekt på. Og selv om overgangsfasen fra å jobbe i byrå til å jobbe alene kan være tøff, har han fått med seg flere viktige kontakter.
– Mange kunder ønsker å jobbe med mindre aktører, framfor å gå inn i et samarbeid med et stort byrå. Flere erfarer at store byråer selger seg bra inn, men plutselig er det ikke den samme gjengen du jobber med. Kanskje får du jobbe med en gjeng med juniorer i stedet. Jeg har også selv jobbet i byrå, og stussa over hvor mange kreatører og andre folk som må bli med i det samme møtet.
Fornøyd med sjefen
Gjelsnes legger ikke skjul på at det kan bli mye jobb i perioder. Samtidig sier han at det kommer mer frihet med å bestemme mer over sin egen tid.
– Jeg har jo en jævla ålreit sjef, sier han og ler.
– I perioder er det ekstremt mye jobbing. Men jeg kan jobbe hvor som helst og når som helst, selv om det krever disiplin. Jeg slipper jo en rekke møter og andre ting som man må være med på når man jobber i byrå.
Han oppgir selv at Gjelsnes Informasjon hadde en omsetning på over 4 millioner kroner, og en byråinntekt på rundt 3 millioner kroner, i 2024.
– Det går jo litt bedre enn jeg så for meg. Så litt overrasket er jeg kanskje. Men det er et resultat av hardt arbeid, og jeg hadde noen kunder som jeg visste ville bli med videre.
Han er heller ikke alltid helt alene. Gjelsnes samarbeider av og til med produksjonsselskapet Flammekaster.
– De er veldig flinke folk. Ellers gjør jeg veldig mye alene, og mange av de grunnleggende oppgavene. Jeg slipper for eksempel å leie inn noen på tekst, og jeg har jobbet med filmproduksjon selv i tillegg.
Han synes også at 2025 ser lovende ut, selv om han ikke har noen store vekstambisjoner.
– I så fall får det være organisk. Det å satse på kvalitet og kundetilfredshet har vist seg å fungere så langt. I tillegg har jeg et par andre spennende planer for året, så får vi se hva det blir ut av det.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no