Medietilsynet: TV 2 har brutt reklamereglene
Får advarsel.
I TV 2s første episode av «Jørgine – alene med flokken» og i tv-kanalens første episode av «I fyr og flamme» identifiseres flere av sponsorene kun i forbindelse med reklameavbruddet inne i programmet. Ifølge kringkastingsloven skal sponsorer alltid identifiseres i begynnelsen eller i slutten av programmet.
Det skriver Medietilsynet i en pressemelding.
Reglene er laget for at seerne skal kunne oppfatte at programmet er sponset, og ha oversikt over hvem som sponser programmet.
TV 2 opplyser til Medietilsynet at feilen skyldes en teknisk svikt, og at det er gjennomført konkrete tiltak for å forhindre at det skjer igjen.
– Av hensyn til seerne er det viktig at reglene om sponsing av programmer følges. Fordi TV 2 har brutt en viktig regel om sponsing i kringkastingsloven, gir Medietilsynet en sanksjon i form av advarsel, sier sier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
Medietilsynet kan gi advarsel og gebyr som sanksjon ved brudd på kringkastingsloven.