Paritee kjøper tysk rådgivningsselskap
Fortsetter sin europeiske ekspansjon og varsler nye oppkjøp.
– Oppkjøpet av LHLK Gruppe representerer et viktig steg i Paritee sin videre ekspansjon i Tyskland og mot utvalgte markeder på det europeiske kontinentet, sier Lars Erik Grønntun som er styreleder for Paritee.
Dermed har de nå over 400 ansatte rådgivere i seks land.
Paritee, som i fjor kjøpte det prisbelønte kommunikasjonsbyrået Brands2Life med virksomhet i England og USA, har nå kjøpt LHLK Gruppe som er et av Tysklands ledende kommunikasjonsbyråer.
Viktig med tysk fotfeste
Det melder de i en pressemelding.
– Tyskland er Norges største handelspartner i Europa og det har derfor vært viktig for oss å få et solid fotfeste i et så viktig marked for mange norske og nordiske virksomheter, sier Grønntun.
LHLK Gruppe, med kontor i München, Berlin og Frankfurt/Main består av byråene LHLK og PRpetuum (PRP), med en samlet byråinntekt 2023 på over 130 millioner kroner og om lag 100 ansatte fordelt på kontorer i Berlin, Frankfurt og München.
LHLK Gruppe blir dermed også et søsterselskap av Geelmuyden Kiese med kontor i Stockholm, København og Oslo.
Paritee har nå en samlet byråinntekt på vel 700 millioner kroner, med ca. 400 ansatte fordelt på ti lokasjoner i seks land.
– LHLK Group har en imponerende kundeportefølje, godt omdømme, god ledelse og mange dyktige rådgivere. Med sin størrelse, posisjon og kompetanse er LHLK Gruppe et viktig strategisk tillegg til Paritees plattform, sier Jonas Palmqvist, adm. direktør i Paritee og påtroppende styreleder for LHLK Gruppe.
Varsler flere oppkjøp
LHLK Gruppe spesialiserer seg på rådgivning innen merkevare-, corporate-, samfunn- og myndighetskontakt og kommunikasjon rettet mot store infrastrukturprosjekter, og har en omfattende kundeliste som blant annet inkluderer det internasjonale forsikringsselskapet Munich Re, regjeringsapparatet med det føderale departementet i Tyskland med fokus på økonomi og klima, teknologi og IT-selskapet NTT Data, jernbaneselskapet Deutsche Bahn og sensor og lysselskapet ams OSRAM, kjøkkenutstyrsprodusenten WMF, nettplattformen Carwow med fokus på kjøp og salg av bil m.m., den tyske godteriprodusenten HARIBO og det ledende globale merkevaren Red Bull.
Det kommer til å komme flere oppkjøp, varsler de.
– Paritee har en klar vekststrategi fremover for å utvide plattformen både geografisk, med fokus på kompetanse og å hjelpe våre kunder med å god rådgivning fremover. Etter hvert som vi vokser, både organisk og gjennom målrettede oppkjøp, vil vi fokusere våre investeringer der det virkelig utgjør en forskjell; for kunder, ansatte og eiere, sier Lars Erik Grønntun.
Paritee ble grunnlagt i 2021 av Lars Erik Grønntun, tidligere Global president for Hill & Knowlton, med visjonen om å skape en ny type byråplattform og samarbeidsmodell.
Dette er de viktigste områdene
Plattformen har som mål å knytte sammen sterke nasjonale byråer og rådgivningsselskap i en rekke sentrale land, som kan samarbeide for gjensidig nytte og tilby kundene tjenester og ekspertrådgivning med dyp bransjekunnskap.
Paritee fokuserer på byråer med særlig kompetanse på vekstsektorer i stor endring, som teknologi, energi, helse, forsvar og sikkerhet, industri og finansielle tjenester.
I tillegg til å bli en del av Paritee sin plattform, vil LHLK også bli med i Brands2Life Global Network og samarbeide med eksisterende medlemmer i Tyskland og utover. Brands2Life Global Network har 20 partnerbyråer spredt over 30 land.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no