Hammerfest er blant byene i nord som trenger mer innbyggere. Nå vet man hvor mange Geelmuyden Kieses kampanje for å få folk til å flytte nordover har nådd.
Hammerfest er blant byene i nord som trenger mer innbyggere. Nå vet man hvor mange Geelmuyden Kieses kampanje for å få folk til å flytte nordover har nådd.

GK skulle få folk til å flytte nordover – så mange var faktisk interessert

Sluttrapporten etter Geelmuyden Kieses kampanje for å få folk til å flytte nordover er klar. 

Publisert

I vår ble det kjent at Geelmuyden Kiese hadde fått kontrakten med Øst-Finnmark fylkesråd om å lokke folk til Nord-Norge.

Det ble satt av 500 000 kroner og målet var å skaffe mest mulig oppmerksomhet.

Og oppmerksomhet fikk de.

Først ved at kreative mennesker i Nord-Norge ble rasende og det kom avisoppslag i både VG, Nordlys og KOM24.

Deretter ble det store oppslag i inn og utland da ideen deres ble kjent, nemlig det at de ville utvide døgnet med to timer i Nord-Troms og Finnmark, den såkalte tiltakssonen.

Andre ting man gjorde var å lage klokker med 26 timer og det ble satt opp et klokkemonument på Kirkenes flyplass

I rapporten skriver de at på grunn av begrensede midler var det nødvendig å finne en sterk, tydelig, annerledes og humoristisk idé som kunne sikre umiddelbar oppmerksomhet og fange medienes interesse.

Og i følge rapporten ble oppmerksomheten stor. 

Den primære målgruppen var unge voksne i alderen 20-39 år, spesielt nyutdannede studenter og småbarnsfamilier i Norges største byer.

Men utspillet ble pukket opp av rundt 200 radiostasjoner, tv-kanaler, klassiske mediehus og bloggere i minst 40 land.

Det var fra Polen, Ungarn og Hellas interessen var størst og rapporten hevder at basert på lesertall ble 180 millioner mennesker eksponert for saken i utlandet.

Også i Norge ble mange mennesker eksponet, man anslår at rundt 600 000 unike brukere fikk med seg en kampanje som gikk i Schibsted, i tillegg har man brukt Facebook og Snap.

For øvrig har den ene av de to filmene de har delt på YouTube 236 visninger.

Men hvor mange har flyttet nordover som følge av kampanjen?

Det vet man ikke enda.

Men det man vet er hvor mange som klikket seg videre til landingssiden fylkeskommunen har.

I måneden før kampanjestart, var det 274 besøkende inne på fylkets hjemmeside og oppsøkte informasjon om tiltakssonen. 

Men mens kampanjen foregikk, som var neste tre måneder, var det til sammenlikning 3586 besøkende inne på den nye landingssiden.

Det er tall man sier seg fornøyd med i rapporten.

Man peker og på at det er høyere oppmerksomhet om tiltakssonen i media, men legger samtidig til at det er vanskelig å konkludere og peker på at det er generelt mer oppmerksomhet om tiltaktssonen.

– Den politiske oppmerksomheten har økt, særlig på grunn av den geopolitiske situasjonen. Nå blir også virkemiddelpakken evaluert og foreslått styrket, samtidig som alle partiene nå arbeider med sine program framover mot neste valg.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS